Directorii Gabrielei Firea își împart contracte din bugetul Capitalei: sute de mii de euro către firmele proprii și companii deținute prin interpuși

Rămasă fără fonduri după trei ani de bâlciuri și chermeze, primarul general Gabriela Firea a început o agresivă căutare de bani, pentru ca Bucureștiul să nu ajungă în faliment. Venim în sprijinul municipalității cu o soluție îndrăzneață: interzicerea contractelor acordate pe bază de prietenie și astuparea breșelor prin care se scurg banii publici din instituțiile aflate în subordinea Primăriei.

Va fi o măsură dureroasă, pentru că este vorba despre oameni pe care Gabriela Firea îi prețuiește în mod deosebit. Ioan Cristescu e director la Muzeul Național al Literaturii Române și în același timp patron al firmei World Media Graph SRL, unde deține 90% din acțiuni. În ultimul an, firma sa a primit, prin atribuire directă, contracte în valoare de peste 456.249 de lei (aproximativ 100.000 de euro) de la Casa Artelor Dinu Lipatti și de la Teatrul Dramaturgilor, ambele instituții aflându-se în subordinea Primăriei Capitalei, ca și Muzeul condus de Cristescu. În schimbul banilor, World Media Graph a oferit servicii de tipărire pentru afișe, pliante și calendare, tricouri și pungi personalizate, agende din piele, servicii de grafică pentru Ziua Îndrăgostiților.

Casa Artelor Dinu Lipatti este condusă de Alice Barb (soția actorului George Ivașcu, pe care Gabriela Firea l-a susținut pentru funcția de ministru al Culturii), iar Teatrul Dramaturgilor îl are la conducerea pe actorul Marius Bodochi (devenit cetățean de onoare al Capitalei la propunerea Gabrielei Firea). Bodochi este și foarte bun prieten cu Ioan Cristescu, care organizează evenimente în cinstea lui la Muzeul Literaturii.

În septembrie 2018, Ioan Cristescu, Alice Barb și Marius Bodochi au apărut (alături de alți oameni de cultură cu funcții în organigrama Primăriei) într-o scrisoare de susținerea a primarului Gabriela Firea, aflată, la acel moment, în plin conflict cu Liviu Dragnea. În scrisoare – pe care primarul Capitalei a folosit-o ca o armă în războaiele sale politice – se vorbește despre „climatul de liniște și echilibru” instaurat de Gabriela Firea, precum și de „bugetele generoase” pe care aceasta le-a atribuit instituțiilor de cultură.

La o lună distanță, actorul Marius Manole afirma, într-o postare pe Facebook, că semnatarii respectivei scrisori au fost recompensați de Gabriela Firea cu funcții sau alte tipuri de avantaje.

Contactat de Recorder, Ioan Cristescu a negat că ar exista vreo legătură între relațiile sale politice și contractele pe care firma lui le primește din bugetul Capitalei: “Sunt acționar, nu sunt administrator al firmei. Dacă vă uitați în istoricul firmei, contractele cu instituțiile din subordinea PMB au început dinainte să fiu eu director la Muzeul Literaturii, de acum patru ani. Puteți să verificați lucrurile astea”. Am verificat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice și rezultă că Ioan Cristescu minte: primele contracte dintre firma sa și instituții finanțate din bugetul Capitalei au apărut în toamna anului trecut, în aceeași perioadă în care semna scrisoarea de susținere pentru Gabriela Firea.

Un singur angajat și 400.000 de euro profit

Activitatea dubioasă a lui Ioan Cristescu nu se rezumă, însă, doar la contractele pe care le primește din bugetul Capitalei, în calitate de patron al firmei World Media Graph, ci și la contractele pe care le împarte în calitate de director la Muzeul Literaturii Române.

În ultimii doi ani, instituția pe care o conduce a atribuit, fără licitație, contracte în valoare de 1.989.241 de lei (peste 400.000 de euro) unei firme cu un singur angajat, fără niciun fel de experiență în domeniu: Carpatia Print Event SRL. Aparent, Cristescu nu are nicio legătură cu această firmă, în afară de faptul că, în trecut, a deținut două firme cu nume similar (Carpatia SRL și Carpatia Trading SRL). În acte, Carpatia Print Event este deținută o anume Alina Cristina Ioniță și a fost înființată pe 16 octombrie 2017, având sediul într-o casă modestă de la marginea Bucureștiului. La numai două săpămâni de la înființare, Carpatia Print Event a primit, într-o singură zi, 11 contracte de la Muzeul Literaturii Române, condus de Ioan Cristescu. Contractele au fost acordate prin atribuire directă și vizau tipărirea unor cărți, invitații și pliante în valoare de 60.900 de lei (12.500 de euro).

Începând din acea zi, Carpatia Print Event a devenit abonată la contracte din bugetul Capitalei, acordate nu doar de Muzeul Literaturii, ci și de Casa Artelor Dinu Lipatti și de Teatrul Dramaturgilor, instituții conduse de prieteni ai lui Ioan Cristescu.

Grație acestor performanțe, firma cu un singur angajat a ajuns la un profit de peste 2,2 milioane de lei (450.000 de euro) în primul an de activitate. Asta în timp ce patroana din acte a firmei lucrează, conform contului personal de Facebook, ca secretară la o firmă specializată în analize medicale. Am sunat-o pe Alina Cristina Ioniță să aflăm cum e posibil un asemenea paradox. Când i-am pomenit de numele firmei și de contractele din bani publici, femeia s-a panicat și ni l-a dat la telefon pe fratele ei, George Ioniță, spunându-ne că el știe mai multe. Întrebat dacă îl cunoaște pe Ioan Cristescu, directorul instituției care a atribuit cele mai multe contracte către firma surorii sale, George Ioniță a recunoscut că îl cunoaște, întrucât a lucrat pentru firma acestuia, World Media Graph SRL. „Ne cunoaștem, dar asta nu ne-a ajutat în niciun fel să obținem contracte de la Muzeul Literaturii”, a susținut Ioniță.

L-am sunat și pe Ioan Cristescu, care inițial ne-a declarat că nu are nicio legătură cu firma Carpatia Print Event și că nu cunoaște nicio persoană din anturajul acesteia. După ce l-am confruntat cu declarația lui George Ioniță, Cristescu a recunoscut: „Da, a lucrat pentru mine, dar obține contracte și de la alte instituții. Eu știam că știe meserie foarte bine și făcea lucruri de calitate. Nu mi-am pus problema vreodată că ar fi o incompatibilitate”.

George Ioniță nu era un angajat oarecare în firma lui Cristescu, ci era chiar mână lui dreaptă, adică omul care conducea firma, în urmă cu trei ani figurând ca persoană de contact în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Așadar, să recapitulăm: Ioan Cristescu este director la Muzeul Literaturii Române, instituție finanțată din bugetul Capitalei. În același timp, este patronul unei firme care ia contracte de la alte instituții bugetate de primărie și conduse de prietenii săi. Cu toții semnează scrisori de susținere pentru primarul Gabriela Firea, pe care aceasta le folosește în lupte politice, lăudându-se cu aprecierea oamenilor de cultură. Același Ioan Cristescu, din calitatea de director la Muzeul Literaturii, distribuie contracte de sute de mii de euro către o firmă deținută de sora unui fost angajat de-al său. Sora admite că nu ea se ocupă de firmă și dă de înțeles că e folosită ca paravan. Ioan Cristescu spune că nu vede nicio problemă.

UPDATE: Primarul Gabriela Firea ne-a trimis, prin biroul de presă, un mesaj în care precizează că va trimite Corpul de Control la Muzeul Literaturii, pentru a verifica activitatea lui Ioan Cristescu. În mesaj se mai arată că Ioan Cristescu a devenit director în 2014, înainte ca Gabriela Firea să preia mandatul de primar.

Fostă funcționară la Gerovital, contracte pe bandă cu instituțiile PMB

Modelul patentat de Cristescu nu pare să fie o excepție. Contracte consistente cu instituțiile Primăriei București ia și firma Career & Professional Work SRL, deținută de Daniela Florentina Iordache, director adjunct la Teatrul Țăndărică, de asemenea o instituție care aparține de Primărie. Firma, înființată în iunie 2015, a primit anul acesta, pe 29 mai 2019, un contract de 2.134.232 lei de la CreArt (Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București) pentru servicii de asigurare personal angajat temporar, necesar derulării activității curente a instituției. De asemenea, pe 22 aprilie a primit un alt contract, cu același scop, în valoare de 300.036 lei.

Din CV-ul publicat pe site-ul Teatrului Țăndărică, rezultă că Iordache a lucrat, acum câțiva ani, inclusiv la CreArt, instituția de la care acum ia contracte.

Contactată de Recorder, Daniela Florentina Iordache a refuzat să ne răspundă la întrebări și ne-a închis telefonul.

Din 1987 până în 2000, ea a lucrat, conform aceluiași CV, ca funcționară la Gerovital. La cumpăna dintre milenii a intrat în organigrama stufoasă a instituțiilor din subordinea Primăriei Generale a Capitalei, pentru care lucrează și cu care, în același timp, face și afaceri.

Mai jos, contractele obținute de firma sa cu instituțiile din subordinea PMB:

Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să

Ce ne enervează #21 – E prea puțin Ceaușescu

O ediție despre cum te amețesc alegerile astea mai tare decât tiribombele, despre cum faci bani cu nepoții, despre cum punem femeile să facă plozi pentru că țara are nevoie de trupuri, despre cum îți alegi consilierii fără să fii consiliată, despre competenții candidați AUR și SOS, dar și despre faptul că e prea puțin Ceaușescu în viața noastră politică, sau ce-o fi asta.