01:01 Leul, în corzi
03:14 Simion și Nicușor, față în față
09:36 Casele ieftine, „o formă de marketing”
12:17 Încă un război?
13:45 Conclav la Vatican
15:06 Dispută (ne)diplomatică
15:58 Încă un azil al groazei
16:45 Gaze din Neptun Deep pentru Moldova
De la începutul acestei săptămâni stăm cu ochii pe cursul valutar ca pe butelie.
Și avem toate motivele s-o facem: odată trecut pragul psihologic de cinci lei pentru un euro la cursul oficial anunțat de BNR, cine poate ști când se oprește deprecierea monedei naționale?
Banca Centrală a anunțat astăzi un curs de 5,1 lei pentru euro, casele de schimb din centrul Bucureștiului îl vindeau (în mod previzibil) la o valoare și mai ridicată, iar unele au rămas fără euro.
Cum veștile proaste au obiceiul de-a merge mână-n mână, indicele ROBOR la trei luni a urcat și el, de la 6,08 la 6,47% – în funcție de acest indice, băncile calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă. A urcat și indicele la șase luni, cel în baza căruia se stabilesc costurile creditelor ipotecare în lei.
Pe scurt, adică, rate mai mari pentru toată lumea.
Situația financiară nu e deloc ușoară, dar e „gestionabilă”, crede ministrul de finanțe.
Tánczos Barna a discutat cu guvernatorul BNR, Mugur Isărescu: mișcările de capital sunt „semnificative”, însă ele ar putea fi ținute sub control, spune demnitarul UDMR.
Totuși, ministrul de finanțe a recunoscut că, în condițiile unui deficit de peste nouă procente, economia ar putea ateriza forțat anul acesta, ceea ce pune serios sub semnul întrebării repetatele promisiuni legate de menținerea taxelor și a impozitelor.
Față în față
Pentru prima dată după turul întâi al prezidențialelor, George Simion și Nicușor Dan s-au întâlnit astăzi în public, la Congresul Blocului Național Sindical.
Au și stat pentru câteva minute unul lîngă celălalt, după care au luat parte la o dezbatere pusă la cale de organizația salariaților.
În mod evident, prima întrebare care li s-a pus amândurora a avut legătură cu presiunile la care e supusă moneda națională în aceste zile și cu posibilele căi de calmare a situației.
„Au fost companii care au pariat împotriva leului”, a susținut George Simion.
„Nu orice se întâmplă în lume și în România e rezultatul unei conspirații”, a replicat primarul Bucureștiului.
Cum gazda întâlnirii a fost Blocul Național Sindical, era imposibil să nu vină vorba și despre intenția declarată a lui George Simion de a provoca reducerea cu 500.000 a numărului angajaților de la stat.
El a făcut această afirmație într-un interviu de aseară, la Digi24.
În această dimineață, a fost corectat scurt de Nicușor Dan: „O prostie”.
„Dacă ne uităm pe distribuția celor 1.300.000 de oameni care sunt angajați la stat, găsim acolo sute de mii de profesori și de medici și tot aparatul medical. Găsim oameni în forțele de ordine, în armată, în sistemul de justiție, iar cei care sunt propriu-zis funcționari și atașați diverselor structuri, administrații naționale și locale sunt 450.000. Nu se poate”, a încheiat el.
„Marketing” cu case ieftine
Cât despre casele ieftine promise de AUR în campania de anul trecut, ele au fost „o promovare prin care să spargem blocada informațională”.
A spus-o George Simion însuși, în același interviu de la Digi24 în care și-a expus intențiile privitoare la bugetari.
Presupusele locuințe la prețul de 35.000 de euro, cu un avans de 1.000 și dobândă zero, au reprezentat una dintre temele majore ale campaniei lui Simion pentru alegerile prezidențiale anulate.
Campania s-a răspândit în toată țara, iar doritorii erau invitați să semneze un contract.
Sute de persoane au fost surprinse vara trecută la cozile care se formaseră la sediile AUR.
George Simion a recunoscut că acest demers e una dintre explicațiile succesului său electoral de duminică. El continuă să susțină că această campanie s-ar putea concretiza, ba chiar la prețuri și mai reduse ale unei case, de 28.000 de euro.
Fost aliat al președintelui AUR și cofondator al formațiunii, Claudiu Târziu calificase luna trecută acest plan drept „marketing politic și o negustorie imobiliară”.
Site-ul de investigații snoop.ro scria vara trecută că promovarea prin mai multe panouri a acestei inițiative a costat partidul AUR aproape 1.000.000 de euro.
În termenii „ofertei” lui George Simion, adică, aproape treizeci de case.