Primăria Sectorului 5 le-a oferit profesorilor pixuri Montegrappa, de 130 de euro bucata: „Erau caloriferele bocnă, iar noi primeam pixuri de lux”

  • La început de an electoral, primarul Daniel Florea le-a dăruit cadrelor didactice din Sectorul 5 pixuri și agende de lux. Produsele, cu prețuri de peste 130 de euro bucata la distribuitorii oficiali, au ajuns în cancelariile școlilor din cel mai sărac sector al Capitalei. Cadrele didactice le consideră inutile și au început să le vândă pe internet, reclamând lipsa de interes a administrației locale față de problemele reale din școlile unde lucrează.

În luna ianuarie, câteva personaje misterioase și-au făcut apariția în birourile administrative ale unităților de învățământ din Sectorul 5, descărcând niște colete lucioase din partea Primăriei. În ele, în cutii frumos confecționate, se aflau agende din piele și pixuri marca Montegrappa, o firmă italiană de lux.

Numai pixul, un instrument de scris premium, fabricat din rășină, cu lamă de oțel, costă, la distribuitorii oficiali din România, 630 de lei. La un calcul simplu, într-o școală cu 20 de cadre didactice angajate s-ar ajunge la o cheltuială minimă de aproape 2.700 de euro pentru astfel de cadouri. Și sunt 72 de unități de învățământ sub autoritatea Primăriei Sectorului 5, condusă de Daniel Florea.

Suma totală pe care Primăria a cheltuit-o pentru pixurile de lux rămâne totuși o enigmă: Primăria Sectorului 5 și instituțiile din subordine nu au trecut nicio astfel de achiziție prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice, iar la întrebările Recorder ne-au transmis că vor avea nevoie de zece zile pentru a întocmi un răspuns. După expirarea acestui termen, n-am mai primit explicațiile promise, iar cei din Primărie nu ne-au mai răspuns la telefon. Am încercat să-l sunăm direct pe Daniel Florea, dar nici el n-a fost de găsit.

Recorder a luat legătura cu Luxury Grand Store, distribuitorii oficiali în România ai produselor Montegrappa. Aceștia ne-au transmis că n-au nimic de-a face cu cadoul oferit de primar. „Nu am vândut niciodată o cantitate mare către o instituție de acest gen. Am vorbit și cu cei de la Montegrappa, nici ei nu știau nimic. Nu sunt de la noi, dar am vrea să știm și noi cine vinde astfel de produse, pe care doar noi avem dreptul să le distribuim în România. Pixurile par a fi originale, însă originea lor e incertă. Iar agenda cu care a venit pixul către profesori nu a fost niciodată produsă de Montegrappa, nu știm de unde e!”, ne-au transmis reprezentanții Luxury Grand Store, adâncind misterul pixurilor de lux ajunse în școlile din Ferentari.

Ce zic directorii

Ce știm sigur este că acestea au ajuns în școlile și grădinițele din sector imediat după vacanța de iarnă. „Noi ne-am trezit cu astea, așa cum au venit și altele. În momentul în care ne vin niște lucruri de la primărie, nu punem întrebări ce e cu ele. Vin niște oameni de la primărie și le aduc la administrator. E oficial, că reprezintă primăria. Ce să vă spun? Un profesor nu se duce să-și cumpere pixuri și stilouri de nu știu câte sute de lei. Eu, una, habar nu am avut că este un pix de asemenea valoare. I l-am făcut cadou fiicei mele”, ne-a explicat Alina Beleagă, directorul Școlii nr. 146 din Sectorul 5.

Și la Școala 131 au venit cutii cu pixuri Montegrappa. Dorin Zăpadă, directorul unității, spune că reprezentanții primăriei au adus coletele într-o vineri seară, după ce se terminase programul.

Așa arată pixurile primite de profesorii din Sectorul 5 din partea Primăriei

Cadourile au ajuns în școală inclusiv la personalul nedidactic și au fost și profesori care, jigniți, au refuzat să ia punga. „Nu mi-au spus de ce. Ce vină au profesorii în asta? Eu, ca director, am fost atent să nu fie personalizate pungile. Să nu apară numele primarului sau mai știu eu ce mesaj ascuns. Și neavând așa ceva, profesorii care au vrut să le ia, le-au luat”, ne-a declarat directorul Zăpadă.

Laura Verde este director la Școala nr. 136 din Ferentari, unde anul trecut a izbucnit un scandal: la intervenția Primăriei Sector 5, școala a refuzat să mai găzduiască un proiect care funcționa de peste 10 ani și prin care copiii defavorizați făceau lecții cu sprijinul unor voluntari. Acum, la Școala 136 au sosit pixuri de lux, dar Laura Verde se teme să intre în detalii: „Da, am primit acele pixuri, dar nu doar eu, ci tot personalul didactic. Altceva nu am ce să vă mai zic…”.

Școlile din sector și conducerile lor sunt legate ombilical de finanțarea venită de la primărie și, inevitabil, de factorul politic. „Școala e într-o poziție ingrată, prin lege. Noi suntem trecuți ca unități autonome, inclusiv financiar. Și, de fapt, nu e așa…”, spune Dorin Zăpadă, directorul Școlii nr. 131.

Primarul Daniel Florea are o relație specială cu școlile din sector. În fiecare an, de ziua Sectorului 5, îi scoate pe elevi și pe profesori să defileze pe străzi la ceea ce el numește „Parada Performanței”. Florea le ține discursuri, iar profesorii mai obedienți urcă pe scenă și declară: „Copiii din școala noastră sunt cei mai buni prieteni ai domnului primar”.

Cu un buget generos la dispoziție, primarul își arată prietenia cât poate de des și trimite periodic cadouri în școlile din sector: în toamna anului trecut le-a trimis elevilor orare cu caricatura lui, le-a oferit rechizite, apoi cadouri de Moș Nicolae într-o pungă imprimată cu chipul său.

Profesorii își vând pixurile pe OLX

De această dată, Daniel Florea s-a gândit și la profesori și le-a trimis pixuri de 130 de euro bucata. O profesoară angajată la una din școlile din sector, ne-a povestit sub protecția anonimatului: „Ne-au anunțat să venim să ne luăm cadourile de la primărie. Chiar așa au spus: «de la primărie». Când am văzut Montegrappa, că eu știam firma respectivă, mi-am dat seama că e ceva scump. Și am stat de vorbă apoi la țigară, că au fost niște bani aruncați inutil. Nu mi se pare util un pix de 700 de lei. Și oricum a picat foarte prost, pentru că noi, în zilele alea când au venit cadourile, n-am avut căldură! Erau caloriferele bocnă și noi primeam pixuri de lux”.

Imediat după împărțirea cadourilor prin școlile din sector, site-urile de anunțuri s-au umplut cu pixuri Montegrappa la prețuri atrăgătoare. Am sunat la unul dintre aceste anunțuri și ne-a răspuns Cristi, soțul unei profesoare de la o școală specială din sector.

Ne-a povestit că imediat ce soția a venit acasă cu pixul primit cadou, a dat un search pe Google și a simțit oportunitatea de câștig. L-a urcat pe OLX și acum așteaptă clienți.

„Soția mi-a povestit că au discutat între ei la școală când le-au primit. Cineva a zis că e vorba de un pix foarte scump și toată lumea avea aceeași intenție: îl vindem! Cred că Primăria putea să facă altceva cu banii, decât să cumpere pixuri. Noi, dacă nu vom reuși să-l vindem, o să-l dăm copilului să se joace cu el”, ne-a spus Cristi, soț de cadru didactic.

Site-urile de profil sunt pline de anunțuri de vânzare pentru pixuri Montegrappa
Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să

Ce ne enervează #21 – E prea puțin Ceaușescu

O ediție despre cum te amețesc alegerile astea mai tare decât tiribombele, despre cum faci bani cu nepoții, despre cum punem femeile să facă plozi pentru că țara are nevoie de trupuri, despre cum îți alegi consilierii fără să fii consiliată, despre competenții candidați AUR și SOS, dar și despre faptul că e prea puțin Ceaușescu în viața noastră politică, sau ce-o fi asta.

Violența împotriva femeilor din politică a devenit doctrină națională: „Ești redusă la funcția ta de a face copii și de a produce plăcere”

Interviuri realizate de Recorder cu 16 politiciene, dar și hotărâri de instanță sau ale Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), arată că sexualitatea reprezintă tema cel mai des folosită în atacurile la adresa femeilor din politica românească: referințe la viol, la promiscuitate, la folosirea sexului pentru a obține o funcție, la infidelitate. Scopul e să le umilească și să le distrugă reputația.