7 ani de Recorder. Raport în fața cititorilor
„De unde au, dom’le, bani să meargă până în Franța? Cine-i plătește pe ei să facă investigațiile astea?” Astfel de întrebări, aruncate în spațiul public după ultimele noastre investigații, se întorc, de fapt, după fiecare material Recorder care îi atinge pe cei considerați intangibili.
Uneori sunt însoțite de insinuări și informații false, parte a unor campanii de discreditare a muncii noastre. Alteori sunt întrebări sincere și firești pentru o societate care și-a pierdut de mult încrederea în presă. Iar adevărul este că jurnalismul nu va recăpăta niciodată această încredere fără ca sursele de finanțare ale redacțiilor să fie sută la sută transparente.
Recorder a publicat, încă de la începutul proiectului, rapoarte anuale despre venituri și cheltuieli. Suntem aici de șapte ani și vom continua să fim la fel de transparenți pentru că nu avem nimic de ascuns.
O proporție covârșitoare a banilor care ne intră în conturi vine direct de la oamenii care ne urmăresc și ne apreciază munca. Iar asta ne asigură independența editorială și oferă cel mai frumos răspuns la întrebarea „Cine vă plătește?”.
Care au fost sursele noastre de finanțare în 2023
În anul precedent, Asociația Recorder Community a generat venituri totale de 1.325.812 euro. 90% din acești bani au venit din donații, în timp ce restul au fost generați din granturi (5%) și advertising (5%).
Sunt cele mai mari venituri și, totodată, este cel mai mare procentaj de donații, raportat la încasările totale, din întreaga istorie Recorder. O uriașă dovadă de încredere din partea publicului, dar și un imbold de a face mai mult, o presiune adesea copleșitoare.
Felul în care administrăm acești bani urmează aceleași două coordonate care ne-au ghidat de la începuturi: dezvoltarea proiectului și asigurarea independenței editoriale.
Recorder este o organizație non-profit, așa că niciun leu nu se transformă în dividende pentru o persoană sau un grup de persoane. Astfel, excedentul financiar rămâne în conturile asociației și este reinvestit în jurnalism pe baza unei filosofii cât se poate de transparente: păstrăm tot timpul un buffer financiar, adică o sumă care ne asigură bugetul pe un an în avans, lucru esențial pentru independența și stabilitatea proiectului. Iar cu restul banilor ne mărim echipa și investim în produse noi.
În 2023, cheltuielile Recorder au crescut cu 35% față de anul anterior, principalul motiv fiind creșterea numărului de membri din redacție. Așa cum puteți vedea și în tabelul de mai jos, salariile angajaților reprezintă cea mai mare proporție a cheltuielilor noastre anuale.
Iată o listă detaliată cu veniturile și cheltuielile Recorder în 2023:
* Anul trecut am promis că, începând din 2024, vom publica rapoartele noastre financiare în primul trimestru al fiecărui an. Suntem obligați să venim cu o rectificare, întrucât acea promisiune a fost făcută fără a lua în calcul că definitivarea bilanțului contabil pe anul anterior nu se poate realiza mai devreme de perioada aprilie-mai. Prin urmare, termenul de publicare a rapoartelor noastre financiare anuale va fi primul semestru al fiecărui an.
VEZI BILANȚUL CONTABIL AL ASOCIAȚIEI RECORDER COMMUNITY PE ANUL PRECEDENT
La fel ca în toți anii de până acum, nici măcar un cent din banii care ne-au intrat în conturi în ultimul an n-a venit de la vreun partid politic. De asemenea, Recorder a decis să nu accepte niciun fel de reclamă electorală pe parcursul acestui an și, totodată, am hotărât să oprim monetizarea materialelor din YouTube pe perioada campaniilor electorale, pentru a nu fi inundate de reclame politice pe care nu le putem controla. Am explicat pe larg această decizie într-o postare de Facebook.
Ce vom face mai departe
La prima vedere, răspunsul e simplu: ce-am făcut și până acum. Credem că e important să păstrăm standardele jurnalistice pe care le-am setat în acești primi șapte ani, însă marea provocare pentru viitorul Recorder este aceea de a menține aceste standarde în timp ce redacția devine din ce în ce mai mare. Să facem mai mult, dar la fel de bine. Cam așa pot fi rezumate planurile noastre de viitor.
În raportul de anul trecut am scris că vrem să transformăm Recorder într-o organizație de presă care să le supraviețuiască atât celor care au creat-o, cât și celor care vor încerca s-o dărâme.
Dar ce e o organizație dincolo de un cuvânt care sună frumos? Am acceptat că nu e de ajuns să te pricepi la jurnalism și am căutat specialiști care să ne explice. Așa am înțeles că nu poți construi o organizație fără să stabilești, mai întâi, o viziune (o aspirație înaltă, acel ceva care te ridică din pat chiar și în zilele proaste) și o misiune (cum îți propui să contribui la înfăptuirea acelei aspirații).
Maculatură corporatistă? Așa am zis și noi la început! Până am găsit un traducător care a știut să ne înfrunte prejudecățile.
Recorder s-a născut din ambiția și talentul unui nucleu de oameni care au crezut în aceleași valori. Și care, mai apoi, au adus lângă ei alți oameni care le semănau. Doar că acest model de dezvoltare are limitele lui. O redacție care vrea să crească jurnaliști tineri și să se dezvolte dincolo de cercul restrâns al unor oameni care se înțeleg din priviri are nevoie de niște repere de la care începe modelarea celor nou-veniți.
Așadar: viziune, misiune, valori. Maculatură corporatistă? Nicidecum. E forma comprimată a tot ceea ce punem în practică la Recorder de șapte ani și cu care vrem să-i contaminăm pe toți cei care ni se vor alătura pe parcurs.
Primul pas spre o organizație care nu se destramă la prima adiere de vânt.
Aceasta e viziunea noastră, validată și asumată de întreaga echipă. Și suntem de acord că la prima vedere poate suna arogant sau nerealist, așa că simțim nevoia să o mai spunem o dată: viziunea e un vis a cărui realizare nu va depinde niciodată numai de tine. Un vis la care te încăpățânezi să contribui fără să știi dacă poate fi vreodată atins și fără să afli cât de mare a fost contribuția ta.
La Recorder a existat mereu o viziune, chiar și pe vremea când habar n-aveam ce înseamnă asta. Am crezut și vom crede în continuare că jurnalismul are puterea de contribui la schimbarea lumii în care trăim.
Cum încercăm noi să facem asta și pe ce ne concentrăm energia astfel încât să nu fie risipită haotic? Răspunsul se regăsește în misiune.
Ideile pe care le-am comprimat în aceste propoziții nu mai reprezintă o aspirație, ci un mod de funcționare pe care l-am șlefuit în ultimii șapte ani și după care ne vom ghida și în continuare.
Recorder are, așadar, fundația pe care poate construi o organizație de presă puternică și respectată. Iar susținerea extraordinară pe care am primit-o din partea voastră ne permite să continuăm edificarea acestei construcții.
În primele cinci luni ale acestui an, echipa Recorder s-a mărit cu nu mai puțin de șapte oameni, cel mai mare salt de dezvoltare pe care l-am făcut până acum. Nu doar prin numărul, ci și prin calitatea oamenilor care ni s-au alăturat. În ordine cronologică: Claudiu Radu (editor), Ciprian Ranghel (editor), Alexandra Șerban (reporter), Diana Meseșan (reporter), Dana Alecu (social media manager), Raul Bambu (reporter), Lenard Zsolt (editor de montaj). Tot anul acesta am început o colaborare cu jurnalistul și scriitorul Mihai Radu, care realizează pentru Recorder emisiunea „Ce ne enervează”.
Echipa a crescut și în cursul anului trecut, când ni s-au alăturat patru oameni noi: Anna Constantin (reporter), Geo Vulpe (imagine&montaj), Andrei Ilieș (imagine&montaj), Roxana Stan (fundraising și marketing). Media lor de vârstă este de 23 de ani.
Cu tot cu colaboratori permanenți, echipa Recorder numără, în acest moment, 25 de oameni.
Ce-am mai făcut între timp
În primul rând, investigații pe subiecte de importanță majoră: corupția din interiorul Bisericii Ortodoxe Române, nivelul de pregătire al Armatei Române, reciclarea deficitară și depozitarea ilegală a deșeurilor, costurile secretizate ale călătoriilor prezidențiale, marile semne de întrebare din dosarul de revoluționar al premierului, misterioasa casă de protocol în care statul investește 7 milioane de euro, morțile suspecte ale unor bătrâni singuri și cu situație materială bună, conflictele de interese și averile ascunse ale celor care conduc Sectorul 3, dar și ale primarului din Sinaia.
Am continuat să dezvoltăm și componenta de news a Recorder, centrată în primul rând pe sinteza știrilor cu adevărat importante. Rubrica „Știrile zilei” a ajuns la o audiență de peste 30.000 de vizualizări pe ediție și un canal propriu de peste 50.000 de abonați pe YouTube, iar newsletter-ul nostru săptămânal ajunge la 18.500 de abonați și are o rată de deschidere de 60%.
Pe canalul Recorder Talks am testat mai multe formate video din zona de opinie și dezbatere: „Cap la Cap” cu Anca Simina și Cristian Tudor Popescu, dar și dezbateri cu jurnaliștii Recorder pe marginea investigațiilor importante. De asemenea, am lansat emisiunea „Ce ne enervează”, realizată de Mihai Radu și difuzată de două ori pe lună. Ne dorim ca în următoarea perioadă să mai testăm și alte produse video, în special din zona de interviuri cu specialiști din diverse domenii.
În ultimele șase luni am lucrat și la o aplicație de mobil Recorder, pe care o vom lansa pe parcursul acestui an. Scopul acestei aplicații este acela de a construi o relație directă cu cei care urmăresc conținutul Recorder, fără a mai depinde de intermedierea marilor platforme sociale. Vom avea un sistem de notificări care va permite fiecărui utilizator să aleagă ce tip de conținut vrea să urmărească: știri, investigații, dezbateri. Toate într-un singur loc, fără scrollat la întâmplare și fără algoritmi care decid în locul tău ce e important să afli.
Cum se finanțează Recorder? Secretul pe care l-a aflat toată lumea
Întrebarea „cum reușește Recorder să se finanțeze?” nu mai circulă doar între granițele României. Organizatorii Festivalului Internațional de Jurnalism de la Perugia au considerat că povestea din spatele acestei întrebări e suficient de interesantă pentru a fi prezentată în fața jurnaliștilor din toată lumea.
În luna aprilie a acestui an, jurnaliștii Recorder Alina Păduraru, Cristian Delcea și Mihai Voinea au ținut o prezentare la festivalul de la Perugia, în care au explicat cum reușește o publicație românească pornită de la zero să genereze peste un milion de euro pe an din contribuțiile voluntare ale publicului. Sala (ce-i drept, nu foarte mare) a fost neîncăpătoare pentru numărul de jurnaliști care au dorit să participe, oameni veniți din Jamaica, din Portugalia sau din Marea Britanie. Putem, așadar, să spunem la propriu că acum chiar știe toată lumea cum se finanțează Recorder.
Revenim pe pământ românesc pentru a încheia cu o realizare de ultimă oră: canalul de YouTube Recorder a atins borna de 700.000 de abonați, devenind cel mai mare canal de YouTube cu conținut jurnalistic din România.
Vă mulțumim tuturor și vă asigurăm că încrederea și susținerea voastră reprezintă cel mai important capital al acestui proiect.
P.S. Ca în fiecare an, încheiem cu deja obișnuitul rezumat video al activității noastre din ultimul an.