VIDEO Aplicația care te ajută să treci examenele în joacă
- Câțiva tineri din București au dezvoltat prima aplicație din România care-i ajută pe elevi să se pregătească pentru Bacalaureat, folosind sistemul și filosofia unui joc online. Aplicația IziBac vine ca o punte între Generația Z și școala românească. Echipa care a creat IziBac lucrează acum la noi aplicații, pentru alte examene, cum ar fi Evaluarea Națională sau examenul pentru permisul de conducere. Începe epoca învățării prin gamificare!
La etajul doi al unui bloc din cartierul Eroii Revoluției, o tânără arhitectă și-a transformat sufrageria cu ferestre mari într-o sală de curs. Raluca Bacinschi – Stratulat și-a înlocuit canapeaua cu câteva scaune și birouri, iar televizorul cu ecran plat de pe perete cu o tablă albă, pe care face schițe cu markerul. Acolo își petrece Raluca după-amiezile, pregătind elevi pentru admiterea la arhitectură sau ținând ședințe de consiliere profesională pentru adolescenți. Iar când toate astea se încheie, Raluca îl cheamă pe soțul ei, Adrian și pe cei doi prieteni, Laurențiu și Edi și mai lucrează pentru a îmbunătăți IziBac, o aplicație pentru mobil care te ajută să înveți pentru Bacalaureat într-un mod distractiv, cu tehnici preluate din jocurile pe calculator. Pe scurt, IziBac te pregătește pentru un examen printr-o tehnică numită gamificare. Aplicația a fost lansată anul acesta și este disponibilă pe Android.
Gamificare 1.0
Pe la începutul anilor 2000, existau unele culegeri de algebră cu coperte care mai de care mai ludice, pe care scria „matematică distractivă” cu litere care săreau șotronul sau cu mascote care se agățau de semnele plus și minus.
Și mai erau și manualele de chimie mai nou tipărite, în care apăreau, din când în când, titlurile „învățăm jucându-ne”. N-a mai trecut mult, până când cărțile după care învățam engleză sau franceză se vindeau și cu câte un CD cu exerciții de tip rebus pe care le rezolvam cu plăcerea elevilor care mai scăpau așa de cerneala sau de creta de pe degete. Școala și jocurile începeau să se amestece, dar asta nu avea niciun nume și totul era, încă, offline. Cam așa a început ceea ce numim acum gamificare.
Astăzi, o sală de clasă care ține cont de tehnicile de învățare ale prezentului are tablă inteligentă și proiecții vizuale, iar majoritatea exercițiilor sunt făcute pe ecrane touchscreen. O școală modernă nu va interzice niciodată elevilor să se joace pe computer. Va prelua, însă, trucurile pe care le folosesc jocurile pentru a le capta atenția copiilor și pentru a-i ajuta să învețe fără vreun efort.
Ideea cu care treci BAC-ul
În pauzele de la meditațiile la arhitectură, Raluca era de multe ori părtașă la frământările elevilor cu privire la examenul de Bacalureat. Pregătirea pentru admiterea la Facultatea de arhitectură le ocupa atât de mult timp, încât să mai învețe și pentru BAC era o povară mult prea mare. „Îi ajut să își îndeplinească visurile, dar știu că nu e suficient, așa că m-am decis să îi sprijin să-și depășească și fricile”, spune Raluca. A căutat o soluție pentru ca adolescenții să poată exersa materia pentru BAC chiar și când merg cu autobuzul sau când nu pot plăti meditațiile la matematică sau la istorie.
Alături de soțul ei, Adrian, specialist în marketingul digital, Raluca s-a gândit la o aplicație de mobil care să înglobeze toată materia pentru examenul de Bacalaureat, dar care să respecte și principiile unui joc. În felul acesta, știau că elevii vor deschide aplicația cu plăcere și nu din nevoie. În plus studiile dedicate învățării prin gamificare arată că oamenii rețin cu 80% mai multe informații din astfel de aplicații decât atunci când încearcă să memoreze din manuale. Așa a apărut, în 2017, ideea IziBac, care cuprinde chestionare pentru toate materiile din programa de Bac. Raluca și Adrian au înscris ideea la Changeneers, o competiție dedicată acestor inițiative de antreprenoriat social și au câștigat. S-au trezit cu o idee câștigătoare, dar nu știau cum să o transforme în realitate. Atunci a venit în echipă Edi, cel care a implementat aplicația alături de colegul lui de la Facultatea de Automatică, Laurențiu. „Am mai făcut aplicații până atunci, dar când am vorbit cu Raluca și Adrian, mi-am dat seama că IziBac e ceva mai mult, e o luptă pentru a îmbunătăți performanțele educației la noi în țară”, ne spune Edi.
Erau atunci patru tineri care au început să creadă că investiția în educație este singurul mod prin care pot face ca viitorul să fie mai bun. Lor li s-au alăturat și 10 profesori care, voluntar, au compus aproape 1.000 de întrebări ce pot fi găsite acum în aplicația IziBac.
[perfectpullquote align=”full” cite=”Adrian Stratulat, specialist marketing digital IziBac” link=”” color=”” class=”” size=””]Ne dorim ca prin aplicația IziBac să ducem procesul de educație la idealul pe care îl promova Socrate, acela de a scoate din om potențialul lui maxim, și nu de a-i băga pe gât informații pe care nu știe cum să le asimileze.[/perfectpullquote]
IziBac este singura aplicație românească cu acest profil, iar creatorii ei își doresc să nu fie doar un ajutor pentru examenul de Bacalaureat, ci să-l transforme într-o platformă de învățare prin joc pentru orice alt examen: de la cele de limbi străine, până la cele pentru carnetul de șofer sau pentru Evaluarea națională.
Cei patru tineri și-au propus să îmbogățească aplicația cu o parte de conținut plătit. Acesta ar urma să cuprindă clipuri video, în care profesorii vor prezenta toate lecțiile din materia pentru BAC, pe care utilizatorii le pot obține la prețul unei singure ședințe de meditații.
Pentru ca lucrurile să funcționeze și să genereze un interes real din partea noii generații, Raluca și Adrian s-au gândit să creeze o monedă virtuală, care se va numi IziCoin. Criptomoneda va funcționa și ca un sistem de recompense: utilizatorii vor putea câștiga IziCoins dacă rezolvă anumite chestionare într-un timp dat, iar, mai departe vor putea transforma aceste monede în bilete de teatru, cărți sau intrări la festivaluri.
[perfectpullquote align=”full” cite=”Raluca Bacinschi – Stratulat, fondatoare IziBac” link=”” color=”” class=”” size=””]Gameificarea crește nu numai IQ-ul, pe care școlile se luptă să îl dezvolte, dar și SQ-ul – inteligența socială și EQ – Inteligența Emoțională. Pe cele două, din urmă, școlile tradiționale le ignoră, de cele mai multe ori.[/perfectpullquote]
„Tocmai am făcut 3.500 de descărcări!”, exclamă, la un moment dat, Edi, cel care s-a ocupat de programare și care se ocupă acum și de monitorizare. Sala se umple de sunete vesele și de mâini agitate în aer. Dacă i-ar vedea cineva din blocul de vizavi ar putea crede că au câștigat vreun pariu sau la loto. N-au câștigat nimic. 3.500 de descărcări înseamnă 0 lei după sute de ore de muncă. Am întrebat-o pe Raluca de ce face asta. De multe ori a simțit că antreprenoriatul social înseamnă să oferi mult, fără să aștepți să ți se întoarcă ceva. „Am eu o idee în minte, la care nu am renunțat niciodată. Îmi spun că lumea va deveni mai bună doar atunci când oamenii vor planta copaci la umbra cărora nu își vor dori să stea. Iar eu asta mi-am propus. Și prin IziBac și prin tot ce mai vreau să construiesc”.
Acest articol face parte din categoria „Conținut sponsorizat” și este oferit de Samsung. Changeneers este o competiție lansată de Samsung și dedicată inițiativelor de antreprenoriat social.