Gabriela Firea a trecut la următorul nivel: spectacole în toată țara pe banii bucureștenilor

Bucureștiul a devenit un oraș prea mic pentru investițiile la care Gabriela Firea se pricepe cel mai bine: concerte, târguri tematice și alte distracții. După ce a cheltuit sume uriaşe pentru a le oferi bucureștenilor cât mai multe evenimente de felul acesta, primarul Bucureștiului își extinde politica la nivel național: spectacole patriotice în toată România, plătite din bugetul Capitalei. Coincidență sau nu, această nouă strategie vine într-o perioadă în care Gabriela Firea este văzută, chiar și printre membrii PSD, drept un potențial candidat la alegerile prezidențiale din 2019. 

FOTO: Inquam / Octav Ganea

Pentru a onora Centenarul Marii Uniri, Primăria Capitalei a făcut posibilă desfășurarea turneului național „Toţi K1 pentru România”, pe care organizatorii îl prezintă drept „o lecţie de istorie şi cultură” care urmărește „datoria sfântă și obligatorie de păstrare și cultivare a dragostei de țară”.

Parada naţională de patriotism va trece prin mai multe orașe din România și este finanţată de Primăria Municipiului Bucureşti prin Teatrul Excelsior. Bucureștenii vor achita o factură de 570.000 de lei (125.000 de euro) pentru toată distracția Provinciei.

În cadrul concertelor, artiști mai mult sau mai puțin cunoscuți vor interpreta melodii cu mesaj patriotic, iar actorii incluși în turneu vor prezenta mici scenete istorice. Printre „profesorii” iubirii de ţară se numără formaţia K1, Nicolae Furdui Iancu, Paula Seling, prezentatoarea TV Iuliana Tudor, grupul „Crai Nou” și rapperul Tuan. (Vedeți aici un fragment video din spectacolul „Toți K1″).

Turneul a început deja, iar prima cântare a României s-a ținut la Alexandria (judeţul Teleorman), pe 19 decembrie. A urmat Târgoviștea, pe 23 decembrie, iar primul concert din 2018 va fi la Slatina, spre finalul lunii ianuarie.

„În primul rând, vom merge în oraşe mari sau oraşe de interes istoric. Slatina a fost ales pentru că este reşedinţă de judeţ, ca şi Alexandria! În plus, Slatina celebrează în fiecare an ziua de 24 ianuarie (n.r. – Unirea Principatelor Române) şi, atâta timp cât au acest istoric, am hotărât să mergem și noi acolo pe 20 ianuarie”, spune Marius China (foto dreapta), unul dintre acţionarii firmei Sprint Media, contractată de Teatrul Excelsior pentru organizarea turneului.

În comunicatul de lansare a turneului, organizatorii anunțau că vor ajunge în București, Craiova, Sibiu, Alba Iulia, Timișoara, Cluj, Târgu Mures, Iași, Galați, Constanța, Bacău, Baia Mare, Oradea și Brasov. Numai că până acum concertele au avut loc în Alexandria și Târgoviște, orașe care nu figurau în planul inițial.

Cetățeni din Alexandria, bucurându-se că Primăria Capitalei le-a oferit un prilej de distracție FOTO: Facebook / Toti K1

Cu toate că banii pentru acest turneu au fost deja atribuiți prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), nici Marius China (reprezentatul firmei care a câștigat contractul), nici Adrian Găzdaru (directorul Teatrului Excelsior, instituția contractantă) nu pot spune cu exactitate nici cât costă toată afacerea, nici care sunt oraşele în care spectacolul va mai ajunge pe parcursul acestui an.

Gabriela Firea nu ne-a răspuns la telefon pentru a lămuri povestea complicată a acestui turneu și pentru a explica de ce Primăria Capitalei finanțează organizarea unor concerte în alte orașe din țară. Am vorbit, în schimb, cu Adrian Găzdaru.

Recorder: Domnule Găzdaru, cum explicați că Primăria Capitalei, prin teatrul pe care îl conduceți, finanțează spectacole în toată ţara din banii bucureștenilor?
Adrian Găzdaru: Dumneavoastră o luaţi greşit. Aici este un spectacol în care se evocă Unirea României. Este un eveniment. România în 2018 serbează Centenarul Marii Uniri. N-o luaţi pe zona de distracţie! Să ştiţi că teatrul nu este divertisment.

Întrebarea rămâne: cum explicaţi că bucureştenii plătesc pentru spectacole în toată România?
Atunci vă întreb eu altceva, dacă ştiţi zona teatrală. De ce spectacolele de teatru pleacă şi în alte localităţi?

Merg cu actorii de la teatrul respectiv. În cazul acesta, nu este niciun actor de la Excelsior. Şi asta în condiţiile în care din echipa „Toţi K1” fac parte şi actori!
Nu spune nicăieri că e obligatoriu cu actorii teatrului. Deci nu este. Dumneavoastră aţi pus problema foarte greşit dacă consideraţi că asta e o distracţie sau că un spectacol trebuie neapărat făcut cu actorii teatrului. De asta vă spun, dumneavoastră o luaţi greşit şi îmi pare rău. Este chiar un spectacol eveniment!

570.000 de lei costă totul. Vi se pare mult, puţin?
Nu e 570.000, n-are cum să fie atât. Aveţi informaţii eronate.

Păi, aşa scrie în contract. Nu mai ştiţi ce aţi plătit?
Ba da, dar eu nu am plătit 570.000. N-aţi citit cum trebuie.

Dar cât?
Vedeţi pe SEAP (n.r. – Sistemul Electronic de Achiziţii Publice).

Păi, din SEAP vă citesc: Valoarea totală finală a contractului: 568.820 de lei.
Nu este reală! Nu citiţi corect.

Atunci spuneţi-ne dumneavoastră!
OK, faceţi-vă materialul pe Recorder, că oricum îl aveţi făcut.

Teatrul Excelsior, condus de Adrian Găzdaru, este una dintre instituțiile prin care Primăria Capitalei pompează mari sume de bani în diverse evenimente artistice care au o legătură foarte vagă cu ceea ce ar trebui să fie activitatea unui teatru.

În anul 2016, bugetul Teatrului Excelsior a fost de peste 9 milioane de lei, iar în 2017 suma a crescut de peste două ori, ajungând la peste 25 de milioane de lei (5,4 milioane de euro).

Spre exemplu, Teatrul Excelsior a plătit, în această iarnă, peste 700.000 de lei (150.000 de euro) pentru Festivalul „Moş Crăciun vine la Excelsior cu obiceiuri şi datini”, organizat în perioada 8-13 şi 17-20 decembrie în Parcul „Orăşelul Copiilor” din Capitală. „Printre evenimentele cu care îşi vor întâmpina oaspeţii se numără spectacole de teatru, concerte de colinde, recitaluri susţinute de artişti consacraţi“, anunţau reprezentanţii teatrului. Artiştii au fost: Corul de copii Bim Bam, Elliane şi folcloriştii Ionică Moroşanu şi Emilia Muşală.

Tot la finalul anului trecut, teatrul condus de Găzdaru a cheltuit 1.152.000 lei (250.000 de euro) pentru a organiza Gala Premiilor Excelsior. Sună pompos, dar în realitate a fost vorba despre premierea unor coruri școlare. 250.000 de euro pentru o gală de premiere a unor coruri școlare!

Corala de fete „Ciprian Porumbescu”, unul dintre corurile participante la Gala Premiilor Excelsior

Gala a fost transmisă pe TVR 2, iar Adrian Găzdaru a făcut parte din juriu. Serbarea televizată a avut invitați cu greutate. Artistele Ruslana și Helena Paparizou, laureate ale concursului muzical Eurovision în 2004, respectiv 2005, au fost aduse în platou pentru a cânta câteva melodii. E greu de explicat care ar fi rațiunea pentru care Teatrul Excelsior a folosit bani publici pentru aduce niște artiști internaționali să concerteze într-o după-amiază de duminică pe TVR 2.

Teatrul Excelsior nu se zgârcește nici când vine vorba de spectacole de teatru. Numai pentru decorurile folosite la punerea în scenă a piesei „Vlaicu Vodă”, jucată tot cu prilejul Centenarului, teatrul a cheltuit 1,7 milioane de lei (370.000 de euro), în condiţiile în care acelaşi spectacol va fi jucat şi de către echipa Teatrului Nottara.

Pentru generozitatea cu care Primăria Capitalei bugetează Teatrul Excelsior, directorul Adrian Găzdaru face tot posibilul să nu rămână dator. În luna martie a anului trecut, Găzdaru a interzis difuzarea unui film de 5 minute în cadrul unui eveniment al publicației „Decât o Revistă” (care închiriase o sală de la Excelsior) pentru că acesta conţinea imagini realizate în timpul protestelor anti-PSD din februarie 2017. Găzdaru a motivat, atunci, că teatrul trebuie să rămână neutru față de sfera politică, uitând să precizeze că, în urmă cu numai câteva luni, Excelsior găzduise lansarea candidaţilor PSD la alegerile parlamentare, eveniment care s-a bucurat de prezenţa lui Liviu Dragnea şi a Gabrielei Firea.

Tot la capitolul favoruri față de cei care se îngrijesc să aloce un buget uriaș către Teatrul Excelsior, intră și invitarea Alessandrei Stoicescu, căreia Gabriela Firea îi este nașă de cununie, la „Marile întâlniri de la Excelsior”, serie de discuții libere cu mari personalități contemporane.

SUSȚINE PROIECTUL RECORDER
DONEAZĂ PENTRU JURNALISM
Conținutul nostru este gratuit, însă n-ar fi posibil fără oameni care plătesc pentru el. Salariile jurnaliștilor, deplasările în țară și toate celelalte cheltuieli necesare pentru funcționarea unei redacții sunt susținute din donațiile cititorilor. Contribuie și tu!
Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să