Raportul Recorder la trei luni de la lansare
Astăzi se împlinesc trei luni de când am lansat Recorder.ro și dacă scriem aceste rânduri înseamnă că încă mai existăm. Pe 12 iulie am pornit la drum cu un munte de entuziasm și câteva prejudecăți izvorâte din deznădejdea generală care caracterizează presa din România. Ni s-a spus că jurnalismul de calitate nu poate face audiență și că nu poate atrage surse de finanțare transparente care să-i asigure supraviețuirea. Acum, după trei luni de existență, rămânem cu muntele de entuziasm și dăm la o parte prejudecățile.
Recorder are, în acest moment, peste 400.000 de utilizatori unici în fiecare lună. Fără agregare de știri, fără click-bait, cu o echipă editorială formată din numai trei jurnaliști. Am promis că nu vom scrie articole la număr, că vom urmări calitatea și nu cantitatea. Am publicat, în aceste trei luni, 80 de articole și am avut o medie de 17.500 de afișări pe fiecare dintre ele.
Multe dintre articolele și videoreportajele noastre s-au viralizat în social media și au avut zeci de mii de distribuiri. În ultima săptămână, contul de Facebook Recorder a ajuns la un reach organic de 3,6 milioane, în condițiile în care în România există 9,6 milioane de conturi de Facebook. Asta înseamnă că, în ultimele șapte zile, postările noastre au ajuns în news feed-ul unei treimi din totalul utilizatorilor de Facebook din România. Fără bani investiți în promovare, doar postând pe o pagină care a adunat până acum 49.000 de urmăritori.
Cum stăm cu banii
Așa cum am anunțat în momentul lansării, Recorder este o publicație creată și deținută de jurnaliști. Nu există un patron ascuns în spatele acestui proiect: am plecat la drum cu câteva economii personale și ne-am propus să asigurăm finanțarea publicației din surse transparente.
Una din aceste surse de finanțare o reprezintă contribuția cititorilor. Ne-am bucurat să constatăm că există oameni dispuși să susțină jurnalismul liber. Dar, în afara faptului că ne bucurăm, simțim și o uriașă responsabilitate. Așa cum am promis, la fiecare trei luni vom anunța cuantumul sumelor primite de la cititori și felul în care am cheltuit banii.
În aceste trei luni, cititorii Recorder au donat, în total, 4.000 de euro, bani pe care i-am alocat pentru dotări tehnice, deplasări în țară și suplimentarea fondului de salarii care să ne permită mărirea echipei editoriale. Datorită vouă, echipa Recorder are cu un om mai mult începând de la mijlocul lunii septembrie.
Materialele care au necesitat deplasări în țară pot fi citite aici, aici, aici, și aici. Dacă vreți să susțineți proiectul Recorder, o puteți face aici.
A doua noastră sursă de finanțare o reprezintă veniturile din campanii de publicitate. Reacția pieței la lansarea proiectului Recorder a fost foarte bună și am reușit deja să încheiem parteneriate cu trei companii: UniCredit Bank, AQUA Carpatica și OMV Petrom. Toți acești parteneri au acceptat standardele pe care Recorder și le-a asumat încă din prima zi: fără reclame agasante și fără compromisuri care să afecteze independența editorială și să ne transforme în agenți de PR.
În virtutea acestor principii, cei trei parteneri vor susține campanii jurnalistice inițiate de redacția Recorder și axate pe câteva teme importante pentru societate. Campania „România pe curat”, susținută de AQUA Carpatica, a început deja și poate fi urmărită aici. Alături de UniCredit Bank vom derula o campanie despre creativitatea tinerilor antreprenori din România. Împreună cu OMV Petrom vom realiza o campanie despre una dintre cele mai importante probleme din ultimul deceniu: situația învățământului profesional din țara noastră.
Cum ne dezvoltăm
În urmă cu trei luni, am promis că, dacă site-ul are succes și generează venituri, ne vom extinde redacția și vom produce mai mult conținut. Deocamdată, suntem în acest scenariu fericit. Prin urmare, echipa Recorder se mărește, din această toamnă, cu încă doi jurnaliști: Laurențiu Ungureanu (fost jurnalist la Adevărul și Digi 24) s-a alăturat deja redacției, iar în următoarele săptămâni îi vom face loc la masa de lucru lui David Muntean (fost reporter video la Adevărul).
Vă mulțumim!
La capătul acestor trei luni, facem o mărturisire: sumele încasate din donații ne-au ajutat să supraviețuim, succesul unor materiale ne-a motivat să mergem mai departe, dar cel mai mult ne-au impresionat câteva mesaje primite pe email și pe Facebook de la oameni de toate vârstele, răspândiți prin toată lumea. Ne-a impresionat un bărbat care, în preambulul mesajului său, a ținut să menționeze că este pentru prima dată când scrie altcuiva decât soției sale. Un medic veterinar plecat să profeseze în Anglia a rezumat în câteva cuvinte genul de jurnalism pe care încercăm de trei luni să îl impunem: „Mă bucur să văd că rămâneți cu picioarele pe pământ și intervievați oameni de rând, care întotdeauna redau cel mai fidel starea de fapt. Tăcând și lăsându-i pe ei să vorbească“.
În subsolul unui reportaj video, altcineva a așternut această frază pe care ne gândim s-o păstrăm ca motto: „Dacă ar trăi Caragiale, probabil că ar arunca un ochi pe la voi înainte să scrie ceva“. Un student ne-a transmis, împreună cu o donație, acest mesaj: „V-am făcut o donație acum 5 minute și vreau să-mi cer scuze că v-am donat doar 1 euro, atât mai aveam pe card, în lei. Sunt student și abia acum m-am angajat după o perioadă de două luni“.
Ajutorul primit a îmbrăcat tot felul de forme: au fost muzicieni care ne-au trimis fragmente compuse de ei pentru a ilustra muzical materialele video, altcineva ne-a trimis o subtitrare în limba engleză pe care doar să o adăugăm în Youtube la unul dintre reportaje. Mulți IT-iști ne-au oferit consultanță pe gratis și ne-au semnalat bug-uri, erori, vulnerabilități și alte blesteme. Foarte mulți s-au oferit să filmeze sau să editeze pro bono. Le mulțumim tuturor și le promitem că în următoarele luni o să-i punem la treabă.
Nu am avut parte numai de laude, concordie cu lapte și miere. Am și greșit și am fost criticați, dar e o parte bună și aici: am descoperit în cei care ne critică oameni atenți, intransigenți și înarmați cu argumente valide. Prezența lor în comunitatea Recorder este foarte valoroasă.
Vă mulțumim tuturor și vă asigurăm că încrederea și susținerea voastră reprezintă cel mai important capital al acestui proiect.
P.S.
Suntem conștienți de tonul inocent și pe alocuri exaltat pe care l-a îmbrăcat această dare de seamă. El vine din dorința de a fi cât mai transparenți, așa că am scris această poveste despre bani și planuri de viitor ca și cum le-am fi spus-o unor prieteni la bere.