Statul dependent de nicotină. Puterea industriei tutunului în România

6509

Mii de copii intră în fiecare zi pe rețelele de socializare și găsesc, involuntar, clipuri care îi încurajează să încerce aparatele lucioase care încălzesc tutunul. Vloggerii le vorbesc adolescenților pe limba lor, iar comercianții îi hipnotizează cu promoții.

Rezultatul: înainte de a ajunge la majorat, peste 18.000 de copii din România consumă deja, zilnic, produse din tutun încălzit. Iar numărul lor crește constant.

Țigara fără fum a fost inventată de un farmacist chinez în 2003. La noi, a ajuns acum 4 ani, când publicitatea la tutun era deja interzisă în audio-vizual și pe stradă. Doar că definiția fumatului, așa cum apare în legea românească, ignoră dispozitivele care încălzesc tutunul. Și accizele lor sunt, prin urmare, mai mici.

Încercarea câtorva parlamentari de a schimba legea s-a lovit, zilele trecute, de opoziția a peste 200 de deputați. Cum ajung să dicteze companiile din industria tutunului deciziile luate la cel mai înalt nivel? Refacem această rețea de influență cu Andrei Ciurcanu – jurnalist la Rise Project și autorul celei mai detaliate investigații de până acum despre puterea marilor producători de țigarete în România.


On the Record este un podcast săptămânal produs de Recorder și susținut de Banca Transilvania. Ne găsești pe toate aplicațiile importante: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

Jurnalist. A fost reporter la „Evenimentul Zilei” și la „Gândul”, a continuat la Digi24 și apoi la Europa FM. În 15 ani de presă a învățat, în cele din urmă, să asculte mai mult decât să vorbească.
Comentarii ()