Cazul „expertei” SRI care controlează bugetul țării. Ministrul Boloș spune că angajații serviciilor „sunt bineveniți în sectorul public”

  • Evenimentele ultimelor săptămâni au ridicat mari semne de întrebare cu privire la capacitatea serviciilor de informații de a-și îndeplini obiectivele de apărare a statului stabilite prin lege. Aceste structuri rămân însă deosebit de abile în a-și exercita influența în instituțiile civile din care ar trebui, în mod firesc, să lipsească.

  • Un caz elocvent este cel al Lilianei Anghel, secretarul general de la Ministerul Finanțelor, invocat de fostul ministru USR Cristian Ghinea în documentarul „Deceniul Iohannis” pentru a ilustra infiltrarea administrației centrale cu oameni ai sistemului de forță. Ghinea a afirmat că, în mandatul său la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (2020-2021), a găsit-o pe Liliana Anghel în poziția de secretar de stat care avea în atribuții PNRR, pentru ca la o întâlnire ulterioară aceasta să se prezinte drept „colonel SRI”.

  •  După publicarea documentarului, am mers mai departe pe firul acestui caz. Am aflat astfel că, recent, în Ministerul Finanțelor s-au făcut demersuri pentru ca, după expirarea mandatului de secretar general, Liliana Anghel să se titularizeze la conducerea unei direcții esențiale din minister, special create în ultimele luni.
  • În tot acest timp, pe site-ul Ministerului Finanțelor, informațiile despre secretarul general lipsesc cu desăvârșire. Deși figurează că fiind parte din conducere, Liliana Anghel nu apare nici cu poză, nici cu CV. 
  • Am încercat, de asemenea, să clarificăm dacă relațiile sale contractuale cu SRI sunt încheiate sau nu. Așa am aflat ce gândește ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, despre angajații serviciilor transferați la Guvern: „Toți cei care sunt parte din Serviciul Român de Informații au un anumit standard de integritate și de profesionalism, care, de regulă, este testat la admiterea în corpul experților sau profesioniștilor din acel domeniu. Dacă nu intră în incompatibilitate cu prevederile legale, sunt bineveniți în sectorul public”.

„Colonelul SRI” care filtrează ordonanțele guvernului

Cu câteva intermitențe, Liliana Anghel lucrează în Guvern de două decenii. A avut posturi importante până la cel de secretar de stat în Guvernul Orban și a gravitat în jurul unor direcții ministeriale care au trasat de la bugetul țării până la schemele de personal guvernamental. De la începutul lui 2024, a fost desemnată, de premierul Marcel Ciolacu, secretar general în Ministerul Finanțelor. O funcție tehnică atribuită, în general, unui înalt funcționar public care, în realitate, are însă nevoie și de susținere politică.

Pe acest traseu alambicat între Transporturi, Fonduri Europene și Finanțe, declarațiile sale de avere (DA 2023, DA 2024) scot la iveală și trecerea, în perioada 2022-2023, prin UM 0929, o unitate militară a SRI care se ocupă de achizițiile acestui serviciu de informații. 

O mărturie a fostului ministru USR Cristian Ghinea indică însă că Liliana Anghel se prezentase drept „colonel SRI” încă din 2021 când, după revocarea sa din funcția de secretar de stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), participase la o întâlnire guvernamentală ca reprezentant al Serviciului Român de Informații. „I-am spus că nu am nevoie de serviciile ei, o să-i cer prim-ministrului (Florin Cîțu, n.red.) să o schimbe, pentru că eram foarte nemulțumit de ce lucraseră înainte la PNRR. Și m-a mirat insistența ei zicându-mi: «Ar fi bine pentru tine să rămân aici». Am zis: «Nu, mulțumesc, mă descurc». Trec câteva luni și erau o serie de instituții din statul român supărate că au rămas pe dinafara PNRR-ului. În esență, Armata, Ministerul de Interne, serviciile secrete. Și atunci am zis hai să vedem ce proiecte avem, poate găsim alte posibilități de finanțare. Și, la această întâlnire, doamna Liliana Anghel s-a prezentat ca fiind colonel SRI”, a relatat Cristian Ghinea într-un interviu inclus în documentarul „Deceniul Iohannis”, recent publicat de Recorder. 

„Pe unde a fost e treaba fiecăruia”

Azi, în postura de secretar general la Finanțe, Anghel are în mână toate actele normative – propuneri de legi și ordonanțe de urgență – care au nevoie de avizul acestui minister. Adică majoritatea covârșitoare a tot ce înseamnă legislație discutată în Guvern. 

Greutatea funcției sale e confirmată de însuși ministrul Boloș, într-o conversație cu Recorder: „E secretar general și se ocupă cu activitatea de avizare a actelor normative. În fiecare săptămână intră cel puțin 50 de acte normative pentru avizare. Deci de dumneaei depinde toată această activitate amplă, acolo nu e de joacă.”

Cu toate acestea, CV-ul Lilianei Anghel este un mister. Parcursul său profesional lipsește din secțiunea care îi este dedicată pe site-ul Ministerului Finanțelor, iar detaliile acestui traseu nu sunt de interes pentru actualul șef al instituției. Cel puțin, declarativ. „Eu, în calitatea mea de ministru, sunt orientat spre a-și face omul treaba. Legat de trecut, pe unde au fost angajați și pe unde au pregătirea profesională este treaba fiecăruia în parte. N-am menirea aceasta, să analizez astfel de lucruri”, explică Marcel Boloș.

Muncă. Seriozitate. Onestitate 

Ministrul nu e la prima colaborare cu actualul secretar general al Finanțelor. Marcel Boloș povestește că o cunoaște pe Liliana Anghel încă „din 2013-2014” când el însuși era director general în Ministerul Transporturilor. Nu își amintește de cine i-a fost prezentată, dar e convins că „întotdeauna și-a făcut treaba”. „Responsabilitățile pe care le-a avut, potrivit fișei postului, și le-a dus la bun sfârșit. N-am ce să-i reproșez din punct de vedere al muncii, al seriozității, al onestității. Până la urmă, astea sunt lucrurile care mă interesează în calitate de conducător”, explică Marcel Boloș. 

Ministrul admite că legătura Lilianei Anghel cu SRI îi este cunoscută, dar evită să intre în detalii. Pe de o parte, spune că subalterna sa „și-a încheiat socotelile acolo”, pe de alta, răspunde evaziv la întrebarea dacă această relație contractuală s-a sfârșit sau nu: „Nu știu. Chiar nu cunosc detaliile și chiar nu am întrebat-o niciodată. Că nu sunt persoana care să aibă astfel de curiozități. E problema dumneaei.”

Reconstituirea unui CV

În lipsa CV-ului oficial, pe care l-am cerut Ministerului Finanțelor fără a primi vreun răspuns, am reconstituit traseul profesional al Lilianei Anghel din documentele oficiale în care îi este sporadic menționat numele. 

Actualul secretar general de la Finanțe are 55 de ani. Înainte de a lucra, în timpul guvernării Ponta, în Ministerul Transporturilor, a avut o firmă de consultanță cedată apoi fiului – LMT Consulting and Training SRL. Apogeul carierei sale pare să fi fost Ministerul Fondurilor Europene condus în anii 2019-2020 de liberalul Marcel Boloș. Încadrată pe un post de consilier clasa I în Direcția de Resurse Umane, Liliana Anghel e instalată, pe rând, secretar general (decembrie 2019-septembrie 2020) și apoi secretar de stat (septembrie 2020 – februarie 2021) în minister. În aceeași perioadă, este desemnată reprezentanta ministerului în Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări al EximBank. 

După episodul conflictului cu Cristian Ghinea – alimentat inclusiv de insistența de atunci a secretarului de stat susținut de PNL de a nu i se afișa fotografia pe site-ul MIPE –, Liliana Anghel revine în 2021 la Ministerul Transporturilor. Apare apoi ca angajată a UM 0929 la SRI, iar în primăvara lui 2023, odată cu revenirea lui Marcel Boloș la MIPE, preia o funcție de director general adjunct în acest minister. 

Transferul la Finanțe survine câteva luni mai târziu. La finalul anului 2023 era deja reprezentanta Finanțelor în Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc și avea, formal, un post de consilier clasa I la Direcția Trezorerie din minister. În septembrie 2024, este propusă de Ministerul Finanțelor în Comitetul Reprezentanților la Fondul Proprietatea, dar nu primește voturile necesare.

Am încercat să stabilim, în conversația cu ministrul Boloș, și ce pregătire academică are secretarul general Liliana Anghel pentru a ocupa toate aceste poziții importante. A rezultat că diplomele sale ar valida-o în domeniul juridic, însă nu există niciun indiciu că ar avea și pregătire economică.

Titularizare prin concurs. În condiții speciale

Dar povestea nu se oprește aici. Tot în septembrie 2024, Ministerul Finanțelor scoate la concurs postul de director al uneia dintre cele mai importante direcții din minister – Strategie și Revizuire Cheltuieli Publice. O direcție cu un șef bine remunerat, care ar trebui să monitorizeze eficiența cheltuielilor publice în întreaga administrație din România. 

Și totuși, condițiile de participare la concurs nu au inclus studii temeinice în domeniul economic, ci studii universitare de licență în orice domeniu și un masterat în administrație publică sau în management.

Cu un mandat temporar care se încheie cel mai târziu în ianuarie 2025, secretarul general Liliana Anghel se înscrie la acest concurs și, din informațiile confirmate de actualul ministru, îl câștigă. „Mi-a spus că participă la acest concurs. Eu i-am urat mult succes. Ulterior, mi-a spus că a câștigat concursul, dar nu știu mai multe. Am delegat toată activitatea de coordonare a Resurselor Umane la secretarul general adjunct și de la el pot fi obținute informații pe această temă”, spune Marcel Boloș, inițiatorul ordonanței de urgență prin care întreaga direcție a fost creată în urmă cu câteva luni.

Întrebat dacă, în opinia sa, e în regulă ca selecția să fi avut doar cerințe de studii superioare generale, nu și specific economice, ministrul ezită să dea un răspuns tranșant: „Raportat la cerințele fișei postului, detaliile acestea le poate oferi secretarul general adjunct”, ne-a direcționat Marcel Boloș tocmai către actualul subaltern direct al Lilianei Anghel, care ar fi organizat concursul pe care aceasta din urmă l-a câștigat.

Pe 20 noiembrie, am adresat Ministerului Finanțelor mai multe întrebări pe această temă și am cerut inclusiv o poziție oficială din partea Lilianei Anghel. Timp de aproape o lună, până la ora publicării acestui articol, nu am primit niciun răspuns.

Avem însă un exemplu de întrebare și de răspuns din testul grilă pe care Ministerul Finanțelor l-a dat la proba scrisă pentru această funcție de director al Direcției Strategie și Revizuire Cheltuieli Publice:

Întrebarea 7 din 21 (2 puncte)

Ce obligații au funcționarii publici în legătură cu faptele, informațiile sau documentele de care iau cunoștință în exercitarea funcției publice, conform OUG 57/2019 cu modificările și completările ulterioare?

1)        Să păstreze secretul de stat;

2)        Să păstreze secretul de serviciu;

3)        Să păstreze secretul de stat, secretul de serviciu și confidențialitatea;

4)        Să păstreze confidențialitatea.

Răspuns corect, conform baremului oficial: 3).


Mai jos, redăm integral dialogul pe această temă cu ministrul Finanțelor, actual interimar și la Ministerul Dezvoltării, Marcel Boloș.

Reporter: Din ce am văzut, ca traseu descris în declarațiile de avere, doamna Anghel a pendulat în ultimii ani între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, o unitate a SRI și Ministerul de Finanțe. 
M. B.: Da, a fost, într-adevăr, și la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, și la Ministerul Finanțelor. N-am detalii despre cealaltă activitate, dar, dacă așa scrie acolo, așa este. 

Reporter: Ați analizat vreodată CV-ul domniei sale?
M. B.: Da. Eu, în calitatea mea de ministru, sunt orientat spre a-și face omul treaba. Apreciez performanța și rezultatele oamenilor prin prisma a ceea ce obțin ca rezultate și performanța pe care o au în activitatea pe care o desfășoară. Legat de trecut, pe unde au fost angajați și pe unde au pregătirea profesională este treaba fiecăruia în parte. N-am menirea aceasta, să analizez astfel de lucruri.

Reporter: Mă gândesc că atunci când totuși vine un secretar de stat sau un secretar general la minister vă uitați pe CV-ul lui. Și voiam să vă întreb dacă ați remarcat asta (activitatea la UM 0929, n. red..).
M. B.: Da, eu o cunosc, colaborarea mea cu dumneaei nu este doar de pe vremea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Este încă de pe vremea când eram la Ministerul Transporturilor (Marcel Boloș a fost director general și coordonatorul Autorității de Management POS-T în perioada 2013-2015, n. red.). Dar întotdeauna și-a făcut treaba. Întotdeauna a avut activitatea și tot ce a însemnat… responsabilitățile pe care le-a avut, potrivit fișei postului, și le-a dus la bun sfârșit. N-am ce să-i reproșez din punct de vedere al muncii, al seriozității, al onestității. Până la urmă, astea sunt lucrurile care mă interesează în calitate de conducător. 

Reporter: Și știați că a fost la UM 0929?
M. B.: Știam că a fost la unitatea… nu știu cum se cheamă, că nu cunosc detaliile. Mă rog, unitatea militară a SRI-ului, dar acum lucrurile acestea pentru mine nu cred că sunt atât de relevante încât să am aprecieri, cum să spun, diferite la munca pe care o desfășoară.

Reporter: Deci dumneavoastră spuneți, pe de o parte, că e un profesionist…
M. B.: Este un profesionist. 

Reporter: Și, pe de altă parte, spuneți că lucrați de multă vreme cu domnia sa.
M. B.: Da. 

Reporter: Vă amintiți exact din ce an?
M. B.: Din… Nu știu, 2013-2014…

Reporter: Și în timpul acesta doamna a fost când la Guvern, când la SRI și din nou la Guvern?
M.B.: Nu, a avut o singură dată activitatea… Între cele două ministere, a avut activitatea la SRI, dar de acolo și-a încheiat socotelile și, repet, nu cunosc detaliile acestui tip de activitate în amănunt. E problema dumneaei. Până la urmă, ea poate să ofere detaliile. 

Reporter: Numai că CV-ul domniei sale este singurul de pe site-ul Ministerului de Finanțe care nu e activ. Și cine l-ar fi putut vedea dacă nu ministrul?
M.B.: Încă o dată, tot ce a însemnat colaborarea mea de-a lungul timpului cu dumneaei a fost una care s-a bazat pe onestitate și pe performanță în activitatea pe care a desfășurat-o. Deci eu nu am avut menirea și nici nu m-a interesat subiectul acesta, dincolo de… ce a făcut înainte de a avea activitatea în minister sau în altă parte unde a avut ea activități.

Reporter: Dar știți despre perioada în care a fost la SRI. Deci știți și cu ce s-a ocupat acolo? V-a preocupat asta? 
M. B.: Nu, nu, nu. Asta nu știu. Deci chiar nu știu. Nici n-am întrebat-o. 

Reporter: Și ați girat reangajarea domniei sale fără să știți ce a făcut la SRI? 
M. B.: Acum, un om care a lucrat la SRI… Nu poți să arunci anatema pe el și să spui că nu mai are niciun fel de drept la activitatea de după SRI. Nu știu cum să zic. Adică mi se pare un pic o judecată prea aspră. 

Reporter: E o întrebare doar, nu o judecată. Și o alta este dacă știți dacă astăzi mai e sau nu angajată a acestei unități militare pe care și-a trecut-o în declarația de avere (în 2024, n.red.).
M.B.: Nu știu. Nu cunosc. Chiar nu cunosc detaliile și chiar nu am întrebat-o niciodată. Că nu sunt persoana care să aibă astfel de curiozități. Chiar nu am întrebat-o. 

Reporter: Pentru că vorbim de Ministerul Finanțelor, ne-ați putea spune măcar în mare care a fost aportul domniei sale în acest minister?
M. B.: Este secretar general și se ocupă cu activitatea de avizare a actelor normative. În fiecare săptămână intră cel puțin 50 de acte normative pentru avizare. Deci de dumneaei depinde toată această activitate amplă și… Sunt tot felul de acte normative care au diverse problematici pe care le abordează și vă dați seama că acolo nu e de joacă. 

Reporter: Deduc că studiile domniei sale, pregătirea domniei sale ar fi de natură juridică.
M.B.: Credeți-mă că nu am studiat ce studii a absolvit. De regulă, CV-ul și numirea o face Secretariatul General al Guvernului și dumnealor verifică condițiile acestea. 

Reporter: Pentru postul de secretar general sunt complet de acord cu dumneavoastră, însă anterior doamna a fost director general adjunct în minister, la Direcția Generală de Programare Bugetară, dacă nu mă înșel…
M.B.: Interimar.

Reporter: Ceea ce înseamnă că CV-ul și pregătirea ei au trecut și pe la dumneavoastră, în calitate de ordonator de credite.
M. B.: Nu, activitatea mea pentru partea de resurse umane este delegată la secretarul general adjunct. Chiar nu am timp de analiza acestor CV-uri. Vă dați seama că pentru 2200 de angajați dacă eu mă ocup de acest tip de activitate în minister, înseamnă că eu nu mai pot să mă ocup de celelalte activități care țin de politică fiscală și tot ce am mult mai important. Este delegată activitatea aceasta la secretarul general adjunct, care răspunde de această problemă. Și celelalte activități pe care le am sunt o parte delegate către secretarii de stat. 

Reporter: Înțeleg totuși că aveați încredere și pentru că o cunoșteați pe doamna din activitatea dumneavoastră anterioară în administrație.
M. B.: Vă dați seama că am colaborat de atâta timp și eu n-am avut prejudecăți sub nici o formă și dacă nu avea performanță și nu era harnică la locul de muncă sigur nu o aveam colaborator. Am un set de reguli și de valori pe care le urmez și nu abdic de la ele. 

Reporter: Mai știți cum v-ați întâlnit? Dacă ați găsit-o în Ministerul Transporturilor sau dacă v-a fost prezentată de cineva și a venit ulterior? 
M. B.:
Nu, nu mi-aduc aminte. Era în 2013. Dar, repet, nu… lucrurile acestea… pentru mine contează foarte mult să-și facă treaba. E criteriul după care mă ghidez și cred că este cel mai relevant dintre toate. Vă spun un singur lucru: dacă nu-și făcea treaba și nu era harnică și onestă, nu aveam colaborare la această oră. 

Reporter: Reiese din informațiile din minister că în august- septembrie a avut loc un concurs pentru postul de director al Direcției de Strategie și Revizuire a Cheltuielilor Publice și că doamna Angel ar fi participat. Știți ceva despre acest concurs și despre participarea domniei sale? 
M. B.:
M-a spus că participă la acest concurs. Eu i-am urat mult succes. Dacă vreți detalii despre acest concurs, sunt la secretarul general adjunct (subalternul direct al Lilianei Anghel, n.red.). Nu mă implic, credeți-mă. Nu fac parte din comisie. Nu mă interesează subiectul, tocmai ca să avem partea de concursuri derulate în bună regulă, fără niciun fel de discuții pe această temă. 

Reporter: Și știți dacă, între timp, a avut succes doamna Anghel la acest concurs?
M. B.:
Doamna Anghel, ulterior, după ce a desfășurat concursul, mi-a spus că a câștigat concursul, dar nu știu mai multe. Nici nu știu cine a fost în comisie, nici nu știu… 

Reporter: Deci nu dumneavoastră ați întocmit fișa postului pentru acest concurs? 
M. B.:
Nu. Am delegat toată activitatea la secretarul general adjunct care coordonează Resursele Umane și de la el pot fi obținute informații pe această temă. 

Reporter: Aș vrea să știu, totuși, opinia dumneavoastră de șef al instituției. Credeți că e în regulă că fișa postului are doar cerințe de studii superioare generale, nu și specific economice? Sunteți totuși semnatarul ordonanței de urgență prin care direcția a fost creată și îi înțelegeți rostul.
M. B.:
Da. Dacă acum competențele… pentru că dumneaei are competențe juridice în domeniu… după cu ați relatat și dumneavoastră. Raportat la cerințele fișei postului, așa cum am spus, detaliile acestea le poate oferi secretarul general adjunct. Chiar nu m-am implicat și chiar nu cunosc detaliile care  țin de această situație. 

Reporter: Așadar, oameni care au legătură cu Serviciul Român de Informații, iată, ocupă funcții importante în ministere-cheie precum Ministerul Finanțelor. Este firesc? 
M. B.:
Eu știu așa că toți cei care sunt parte din Serviciul Român de Informații au un anumit standard de integritate și de profesionalism, care, de regulă, este testat la admiterea în corpul experților sau profesioniștilor din acel domeniu. Deci câtă vreme acolo standardele care țin de profesionalism și care țin de integritate au fost validate, ulterior sunt bineveniți – dacă nu intră în incompatibilitate cu prevederile legale – sunt bineveniți în sectorul public. Repet, criteriile sunt de performanță și ce țin de activitatea instituțională pe care cred eu că trebuie să le analizăm cu prioritate. 

SUSȚINE PROIECTUL RECORDER
DONEAZĂ PENTRU JURNALISM
Conținutul nostru este gratuit, însă n-ar fi posibil fără oameni care plătesc pentru el. Salariile jurnaliștilor, deplasările în țară și toate celelalte cheltuieli necesare pentru funcționarea unei redacții sunt susținute din donațiile cititorilor. Contribuie și tu!
Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să