Marea criză de la Marea Neagră: plin pe terase, gol în bucătărie
Turismul românesc se confruntă cu cea mai gravă criză de personal din ultimele decenii. În plin sezon estival, angajatorii de pe litoral raportează un deficit de aproximativ 20.000 de persoane: ospătari, cameriste, bucătari, recepționeri și toate categoriile de angajați de care o zonă turistică are nevoie pentru a oferi servicii de calitate.
Stațiunile de la mare sunt împânzite cu anunțuri de angajare, dar mirajul de a munci pe litoral în perioada verii nu mai atrage pe nimeni. Motivele sunt multiple. De la salariile mici, în comparație cu cele din Occident, care i-au făcut pe mulți să plece din țară, la lipsa de respect cu care unii angajatori și-au tratat lucrătorii de-a lungul timpului.
Am fost prin stațiunile de pe litoral și am vorbit cu patronii și cu angajații pentru a înțelege cum afectează criza de personal turismul de la Marea Neagră. Am găsit afaceriști care, din disperare, apelează la firme de recrutare de personal din Asia. Ospătarii din Sri Lanka preiau deja comenzi prin restaurantele de la mare, iar cameristele din Filipine fac deja menajul prin cele mai mari hoteluri.
În rest, patronii care nu au reușit să aducă lucrători de la mii de kilometri distanță se descurcă și ei cum pot. Angajează de la liceeni veniți în pratică, la oameni luați direct de la muncile agricole.
Așa arată litoralul românesc, lovit de o criză fără precedent:
Acest material face parte din campania „România angajează”, susținută de Confederația Patronală Concordia