PIONIERII CAR-SHARING-ULUI: Antreprenorii români care fac adevărata revoluție în trafic

Din marile orașe sau din cătunele neștiute ale României se ridică tot mai adesea mici întreprinderi ale unor oameni care nu și-au pierdut încrederea în această țară. Odată cu ei apare o nouă categorie de antreprenori: cei care au curajul să pornească afaceri bazându-se doar pe determinare și creativitate. Cu sprijinul UniCredit Bank, Recorder vă prezintă  serialul „Romanian stories“, o colecție de reportaje despre începuturi, nopți nedormite și mari speranțe.

Demis Ghindeanu (42 de ani) și Iulian Pădurariu (43 de ani), doi tineri antreprenori, au pus pe picioare primul sistem de car-sharing din România. La început au fost clienți ai acestui sistem, într-o vacanță, în Austria. E o idee care a avut succes în Occident.

Prin „car sharing” se asigură folosirea perpetuă a automobilelor. Pe românește, o mașină nu mai zace în parcarea din fața blocului sau de la serviciu, ci este într-o continuă mișcare, pentru a transporta cât mai mulți oameni.

Afacerea celor doi antreprenori se numește „GetPony“ și funcționează așa: descarci o aplicație pe smartphone, rezervi o mașină, o folosești, plătești 1 leu pe minut, o lași unde îți termini treaba, vine următorul cetățean și ciclul se reia. Au început cu o investiție de 100.000 de euro, în doi ani, au ajuns la o investiție de un milion de euro, iar acum încearcă să schimbe cultura transportului urban din Cluj și București.

”În ziua de azi, lumea împarte muzică, filme, cărți, chiar și case. Sharing-ul e viitorul. Iar, încet, încet, românul începe să-și dea seama”, spune Demis Ghindeanu care, alături de prietenul său Iulian Pădurariu, a adus în România un sistem la care se apelează tot mai des în Occident.

Experiența ”Car Sharing” a „explodat” – în mai puțin de un an – și vine ca alternativă la serviciul obișnuit de taxi sau la aplicațiile structurate pe modelul Uber. Mașina pe care o deschizi și o închizi cu telefonul stă la baza sistemului dezvoltat de cei doi: automobilul modern în care nu investești mai mult decât chiria. Un studiu european subliniază faptul că, dacă parcurgi cu mașina sub 13.000 de km pe an, e mai avantajos să mergi pe sistemul de ”car sharing”, decât să-ți cumperi un automobil.

Pentru un leu pe minut te deplasezi singur, oriunde ai nevoie. ”Constatarea generală e că e mult mai ieftin, n-ai reparații, griji, nu bagi benzină, nu schimbi piese, nu faci revizii, casco, cauciucuri”, explică Demis, de la volanul unui Mini, pe care l-a închiriat de pe aplicație, în centrul Capitalei. Mașina poate fi închiriată pentru 5 minute, o oră, o zi sau chiar o lună, și funcționează oriunde pe teritoriul României.

1 milion de euro au investit până în acest moment cei de la GetPony

Demis și Iulian se aflau în concediu, în Austria, când, în fața aeroportului, le-au atras atenția mașinile din parcare, de tip Car2Go, serviciul de ”car sharing” cel mai răspândit în Europa: ”Ni s-a părut senzațional cum iei mașina de acolo, te duci cu ea lângă hotel, după care o lași undeva și o poate lua oricine”.

În momentul în care nu găseau o astfel de mașină, chemau un taxi să-i ducă până la cea mai apropiată. Cei doi și-au dat seama că serviciul e mult mai rentabil, nu numai din punct de vedere financiar, ci și al confortului și al intimității pe care le oferă. În plus, li s-a părut interesant să conducă o mașină diferită în fiecare zi.

Cine sunt cei doi antreprenori?

Nu se aflau la primul business când au decis să pună pe picioare ”GetPony”, fiind în prealabil parteneri de afaceri pentru Trout&Partners (marketing). Au sudat împreună și proiectul firmei MARKS, pe care o dețin și astăzi și care activează în publicitate și marketing.

Iulian Pădurariu s-a aflat la cârma mai multor companii importante din România precum Policolor, Murfatlar sau TVR, în calitate de director de marketing. Experiența sa în domeniu i-a adus 11 premii Effie – pentru dezvoltarea unor agenți de advertising și lansarea mai multor branduri românești.

Demis Ghindeanu e expert în socio-psihologie și marketing: a activat și el în cadrul TVR-ului, unde cei doi s-au și cunoscut, ca brand manager.

Demis Ghindeanu, cofondator Get Pony, la volanul uneia dintre mașinile disponibile pentru închiriat
Demis Ghindeanu, cofondator GetPony, la volanul uneia dintre mașinile disponibile pentru închiriere. FOTO: Recorder

Începutul

În 2015 au făcut un test, să vadă dacă ar merge business-ul: ”Am cumpărat 5-10 mașini, am făcut o campanie pe Facebook, și i-am invitat pe oameni să le conducă”. Au înscris automobilele pe o platformă GPS, prin care urmăreau fiecare șofer. La un moment dat, în căutarea unui Volkswagen UP, și-au dat seama că mașina nu se află la bulevard, ci în curtea omului: „I-am explicat ce înseamnă sharing-ul și faptul că locul mașinii e pe stradă, nu acolo. Mi-a spus că abia a spălat-o și că nu vrea să o ia cineva, să o murdărească”, se amuză Demis.

Lumea a fost atrasă de sistemul inedit propus de cei doi, iar aceștia au ”debutat” pe piață cu 50 de automobile: Smart Fortwo, Volkswagen UP și Mini ONE. Pentru ca, jumătate de an mai târziu, să aducă în Capitală și mașini de lux, precum BMW i3 sau Mercedes S-Class. De atunci, așa a rămas, Demis se ocupă de București, în timp ce Iulian a rămas la Cluj.

250.000 de euro e cifra de afacere înregistrată după un an de activitate

Cum funcționează? Descarci aplicația, îți introduci datele personale – alături de o poză a permisului de conducere – și cauți cea mai apropiată mașină din zonă. Automobilul poate fi rezervat, în limita a 30 de minute, pentru a fi sigur că un alt user nu ajunge la el înaintea ta.

Harta Get Pony cu mașinile disponibile
Harta Bucureștiului cu mașinile Get Pony disponibile

Tariful diferă, în funcție de modelul mașinii sau durata pe care o închiriezi, iar plata se face exclusiv cu cardul. Dacă iei mașina cu 25% (sau mai puțin) combustibil în rezervor și alimentezi, pe lângă faptul că nu te costă nimic, primești un bonus care constă în minute gratis. La fel și în cazul în care îți răpești din timp și o duci la spălătorie. E modalitatea prin care cei doi antreprenori s-au gândit să-i recompenseze pe cei care apelează la aplicația lor.

Cardul și PIN-ul ”GetPony” le găsești în torpedou, alături de actele mașinii, în cazul în care ești oprit de autorități. Șoferii sub 23 de ani plătesc suplimentar, la fiecare cursă, o sumă fixă de 2,5 lei – un fel de taxă a lipsei de experiență. Staționarea nu se plătește, iar dacă viteza scade sub 15 km/h, prețul pe minut se reduce la jumătate: ”Avem o politică foarte clară privind automobilele pe care le folosim. Pe sistemul leasing, folosim mașini cu o vechime de maxim 2-3 ani. Vrem ca, întotdeauna, clienții noștri să conducă mașini noi, neobosite și în stare cât mai bună”.

Deși, în momentul de față, ”GetPony” are și automobile pe motorină, în viitor, cei doi antreprenori se gândesc ca afacerea să funcționeze exclusiv pe mașini electrice. Demis e convins că, dacă ar exista mai multe stații de alimentare în București, șoferii ar fi mai pragmatici și ar opta pentru astfel de automobile.

Orice mașină se poate transforma în ponei

”GetPony” caută să implementeze o nouă facilitate, prin care oamenii să-și pună la dispoziție mașinile personale într-un sistem de tip „car sharing”. Mai exact, înscris în aplicație, când nu ai nevoie de mașină, oricine se poate folosi de ea, iar tu primești un procent din încasări. Demis povestește că un astfel de proiect e în derulare și că există deja un șofer care și-a ”donat” mașina pentru teste.

Există și un dezavantaj în toată această poveste: acela că nu poți lăsa mașina, la finalul cursei, oriunde. Zonele în care poți parca, pentru ca un alt utilizator să beneficieze de ea, sunt delimitate pe hartă, cuprinzând zona centrală, dar și zone specifice în care cei de la ”GetPony” au încheiat un contract cu o corporație sau un cartier rezidențial, un exemplu fiind Strada Drumul Taberei.

Deși conceptul se numește ”car sharing”, nu toată lumea vrea să împartă. Sunt și utilizatori care prind drag de „poneiul” lor, chiar dacă mașinile sunt identice: ”Mini-urile nu diferă cu nimic, nu le poți deosebi. Un individ a închiriat-o pentru o lună, fiindcă avea mașina în service. Venea iarna, așa că am schimbat cauciucurile tuturor mașinilor, în afară de a lui. L-am sunat și i-am spus că vine cineva să o ridice. Că poate lua alta. Nu a vrut, deși i-am explicat că sunt identice. A insistat că o vrea tot pe aia”, povestește Demis Ghindeanu.

România e țara cu cel mai mare procent de proprietari de locuințe din Uniunea Europeană. Sentimentul de proprietate – spun sociologii – e un efect al deceniilor de comunism și s-a sedimentat adânc în ființa românilor: „să ai lucrul tău, să nu te doară capul“. Așa că, să pornești o afacere, în România, bazată pe încredere și pe sharing, este un gest de curaj. De la volanul unui „ponei“, Demis Ghindeanu este, însă, încrezător: „Toate astea vin din viitor, iar noi, românii, nu putem fugi de viitor“.

Acest articol face parte din proiectul editorial „Romanian stories“, realizat cu sprijinul UniCredit Bank

Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să