Portret de candidat: Adina Vălean

La rubrica „Portret de candidat” ne propunem să aducem în fața cetățenilor informații relevante despre cei mai importanți politicieni care vor candida la alegerile Europarlamentare din 9 iunie.

Cine sunt și ce pregătire au, cu ce s-au remarcat până acum și ce-i recomandă pentru un loc în Parlamentul European. Pentru că, înainte de a pune ștampila pe lista unui partid, e bine să știm câte ceva și despre oamenii care au fost puși în fruntea acelei liste și care au șanse mari să meargă la Bruxelles în numele nostru.

Astăzi – portretul Adinei Vălean, actualul comisar european pentru Transporturi.

Rubrica „Portret de candidat” este realizată de echipa Știrile Zilei, un produs Recorder la care vă puteți abona aici, pentru a urmări rezumatul celor mai importante evenimente ale zilei, în fiecare seară, de luni până vineri.

Mai jos, aveți și varianta scrisă a portretului de astăzi:

Adina Vălean, din 2007 în Parlamentul European

Adina Vălean este unul dintre cei mai vechi europarlamentari români. A câștigat primul mandat de demnitar european în 2007, anul aderării României la blocul comunitar. Spunea recent că peisajul politic european s-a schimbat substanțial din 2007 încoace. 

În ultimii cinci ani a deținut unul dintre cele mai importante portofolii în Comisia Europeană: Transporturile. A avut numeroase intervenții în plenul Parlamentului European, multe susținute în limba engleză.

La alegerile din 9 iunie candidează pentru un nou mandat, pe lista comună PSD-PNL. 

În actuala legislatură s-au succedat și mai multe crize – pandemia de coronavirus și startul războiului din Ucraina, iar felul în care Comisia Europeană le-a gestionat a stârnit, nu de puține ori, critici. 

Adina Vălean făcut parte din echipa care a gândit celebrul certificat verde și susține că legislația privind drepturile pasagerilor este cel mai important proiect pe care l-a gestionat din postura de comisar european pe transporturi. 

Adina Vălean susține că în ultimii ani Uniunea Europeană a investit mulți bani în infrastructura rutieră din România. 

Nu s-a ferit să critice statul român. Susține că mult așteptata autostradă Comarnic – Brașov ar fi putut fi construită cu bani europeni, pe care însă România nu i-a accesat și, în final, i-a pierdut.

În vârstă de 56 de ani, Adina Vălean este la bază profesor de matematică, cu studii între 1986 și 1990 la Facultatea de Matematică a Universității din București. 

A urmat și un Masterat în Studii europene de integrare și securitate între 2005 și 2006 la  Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași. 

Și-a completat studiile, aprope ca orice politician român, cu un stagiu la controversatul Colegiu de Apărare din București, între 2004 și 2005. 

În 1997, a devenit director pentru relaţia cu Direcţiile Judeţene pentru Tineret şi Sport  în Ministerul Tineretului şi Sportului. 

Din 1999 până în 2001 a lucrat în organizaţii non-guvernamentale, ca director de programe al Asociaţiei Române pentru Libertate şi Dezvoltare şi ca director general al Fundaţiei „Institutul pentru Liberă Iniţiativă”. 

E căsătorită cu Crin Antonescu

S-a înscris în 1999 în Partidul Național Liberal, formațiune din parte căreia a câștigat un fotoliu de deputat în 2004. 

Din 2009 este căsătorită cu fostul lider PNL Crin Antonescu, unul dintre artizanii precedentei alianțe dintre social democrați și liberali – USL. 

Între 2014-2017, Adina Vălean a fost vicepreşedinte al Parlamentului European, din partea Grupului Partidului Popular European (PPE). 

În aceeași perioadă a ajuns și președinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI), una dintre cele mai importante comisii ale parlamentului european. 

A contribuit la reducerea roaming

A contribuit, în 2009, la reducerea tarifelor pentru traficul de internet în străinătate – celebrul roaming. 

Tot ca eurodeputat, Adina Vălean s-a ocupat de raportul pentru mecanism prin care Uniunea Europeană a alocat peste 33 de miliarde de euro proiectelor de producere şi transport de energie. Din această sumă, eurodeputata susține că României i-au revenit aproape 2 miliarde de euro. 

A fost plasată pe locul patru în topul celor mai influenți eurodeputați în legislatura 2014-2019. 

Conform declarației de avere, Adina Vălean a câștigat de la Comisia Europeană aproape 270.000 de euro anual.

Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să

Ce ne enervează #21 – E prea puțin Ceaușescu

O ediție despre cum te amețesc alegerile astea mai tare decât tiribombele, despre cum faci bani cu nepoții, despre cum punem femeile să facă plozi pentru că țara are nevoie de trupuri, despre cum îți alegi consilierii fără să fii consiliată, despre competenții candidați AUR și SOS, dar și despre faptul că e prea puțin Ceaușescu în viața noastră politică, sau ce-o fi asta.

Violența împotriva femeilor din politică a devenit doctrină națională: „Ești redusă la funcția ta de a face copii și de a produce plăcere”

Interviuri realizate de Recorder cu 16 politiciene, dar și hotărâri de instanță sau ale Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), arată că sexualitatea reprezintă tema cel mai des folosită în atacurile la adresa femeilor din politica românească: referințe la viol, la promiscuitate, la folosirea sexului pentru a obține o funcție, la infidelitate. Scopul e să le umilească și să le distrugă reputația.