Primăria Capitalei cheltuie 430.000 de euro pe un spectacol de teatru cu Lavinia Șandru în distribuție

  • Gabriela Firea nu se uită la bani când vine vorba de cinstirea Centenarului. După ce a alocat peste 500.000 de lei pentru organizarea unor concerte patriotice în mai multe orașe din țară, Primăria Capitalei (prin Teatrul Excelsior) ne pregătește ceva și mai grandios: un spectacol de teatru în aer liber pentru care s-au cheltuit aproape 2 milioane de lei (431.000 de euro)! Este vorba despre piesa de teatru „Vlaicu Vodă“, care va avea loc pe 8, 9 și 10 iunie în Piața Constituției din București și care își propune să „readucă la viață satul medieval românesc și obiceiurile sale specifice”. Pe 9 iunie, spectacolul se va suprapune cu mitingul din Piața Victoriei, unde simpatizanții PSD din toată țara sunt așteptați să protesteze împotriva abuzurilor.

Cea mai mare parte din banii cheltuiți pentru organizarea spectacolului „Vlaicu Vodă” a mers către o firmă de apartament cu trei angajați, care are ca obiect de activitate servicii de curățenie și care este abonată la contracte cu instituțiile din subordinea Primăriei. Sumele uriașe sunt justificate de organizatori în primul rând prin amenajarea decorurilor: în Piaţa Constituţiei va fi construit un sat medieval, cu replici ale unor case din secolul XIV, turnuri de apărare şi ateliere meşteşugăreşti. Numai pentru aceste decoruri s-au cheltuit 1.700.000 de lei (370.000 de euro).

Pentru costumele artiştilor şi pentru alte instalaţii, Teatrul Excelsior (instituție bugetată de Primăria Capitalei) a mai cheltuit alţi 280.000 de lei. Prin satul medieval instalat în fața Casei Poporului vor defila bărbaţi şi femei costumaţi în străjeri, fachiri şi meşteşugari, iar spectacolul artistic va fi completat cu demonstraţii de vitejie, ateliere de olărit, sculptură în lemn, pictură pe scuturi, pielărie şi chiar ţesătorie.

Piața Constituției: imagini cu pregătirile pentru spectacolul Vlaicu Vodă FOTO: Facebook

Nota de plată e însă departe de a se încheia, pentru că Teatrul Excelsior trebuie să plătească şi artiştii! În plus, nici piesa de teatru programată pentru finalul fiecărei seri nu se aseamănă cu alte producţii similare – şi chiar există producţii similare, căci Teatrul Nottara pune şi el în scenă piesa „Vlaicu Vodă“, însă cu un buget de câteva sute de ori mai mic! Aşadar, din spectacol vor face parte un cor, o formaţie specializată în muzica secolului XIX, o formaţie de percuţionişti şi încă un ansamblu instrumental arhaic.

Cu toate că producţia acestui eveniment angajează o mulţime de artişti, nu toţi actorii Teatrului Excelsior şi-au găsit un rost în ansamblul artistic, întrucât organizatorii au preferat să contracteze multe persoane din afara teatrului. De pildă, din distribuția spectacolului face parte și fosta prezentatoare TV și deputată de Mureș (2008-2012) Lavinia Șandru, care, după despărțirea de fostul său soț, Darius Vâlcov, a revenit la prima dragoste, cea de actriță.

Lavinia Şandru, actriţă: „Știu bine piese, am învăţat comentariul la «Vlaicu Vodă când eram în liceu»“

Am încercat să înțelegem cum a fost aleasă pentru un rol în acest spectacol grandios, însă Lavinia Șandru nu a vrut să vorbească despre acest subiect: „Îmi pare rău, dar noi, actorii, nu putem face declarații. Noi jucăm…”

Am putut afla însă mai multe detalii dintr-un interviu pe care vedeta de televiziune reconvertită l-a acordat publicaţiei „Libertatea“, sub titlul „Mă simt foarte bine pe scenă“. Astfel, am putut afla că Lavinia Şandru va juca rolul doamnei Clara, mama vitregă a lui Vlaicu Vodă şi reprezentanta puterii maghiare expansioniste. „Un personaj care mi-a plăcut încă de când eram în liceu, de când am învăţat comentariul la «Vlaicu Vodă» şi caracterizarea personajelor“, a putut spune actriţa despre personajul pe care-l interpretează.

Despre preţul pe care bucureştenii trebuie să-l plătească pentru această reprezentare a României medievale am încercat să vorbim cu Adrian Găzdaru, directorul Teatrului Excelsior, care însă nu a binevoit să ne răspundă la telefon.

L-am găsit însă pe Dumitru Ungureanu, administratorul firmei EKO CLEAN IMPEX SRL 2000 şi câştigătorul contractului în valoare de 1.700.000 de lei (370.000 de euro) pentru realizarea decorurilor monumentale. N-a fost prea bucuros de dialog:

Am văzut că firma dumneavaostră a făcut decorurile pentru spectacolul „Vlaicu Vodă”…
Da, dar luaţi legătura cu Teatrul Excelsior.

Vreau să vorbesc despre contractul pe care-l aveţi cu Teatrul Excelsior. Cum a ajuns firma dvs. să-l câştige?
Păi, contractul s-a câştigat la licitaţie, adică ca orice contract.

Au mai fost şi alte firme care au participat la licitaţie?
(către o altă persoană: Trage, trage un pic pe dreapta!) Staţi numai un pic, căă… sunt la volan. Îmi daţi un telefon un pic mai târziu?

În realitate, nu a existat nicio licitație, pentru că Teatrul Excelsior a oferit contractul prin atribuire directă. După ce a închis telefonul, domnul Ungureanu a rămas inabordabil până la publicarea acestui articol. Nu am reuşit, astfel, să aflăm cum au putut cei trei angajaţi ai firmei EKO CLEAN IMPEX SRL 2000 să coordoneze o achiziţie atât mare dintr-un apartament oarecare aflat la etajul 9 al unui bloc din cartierul bucureştean Drumul Taberei.

Click pe imagine pentru a mări

 

Am aflat însă că firma a fost înființată în 2016, iar anul trecut avea un profit declarat de doar 112.730 de lei și datorii în valoare de 742.000 de lei, potrivit informațiilor de la Registrul Comerțului. Deşi pare o simplă firmă de apartament, care abia reuşeşte să-şi plătească dările către stat, EKO CLEAN IMPEX 2000 SRL a beneficiat, încă de la înfiinţare, de mai multe contracte, oferite prin atribuire directă (adică fără licitație) de către instituții din subordinea Primăriei Municipiului București.

Datele înregistrate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice arată că Dumitru Ungureanu a primit, în ultimii ani, de la bugetul Capitalei peste 3,3 milioane de lei (aproximativ 730.000 de euro)! Instituţiile care au plătit sunt: Circul Globus (1.250.000 de lei), Teatrul Excelsior (650.000), Muzeul Național al Literaturii Române (580.000), Opera Comică pentru Copii (560.000), Muzeul Municipiului București (160.000), Teatrul Dramaturgilor Români (90.000) și Teatrul de Comedie (86.000).

Avantajele obedienţei unui director de teatru

În primii doi ani de mandat la Primăria Capitalei, Gabriela Firea s-a implicat serios în activitatea teatrelor bucureștene: a dat afară directori (vezi cazul Dorina Lazăr), l-a luat pe George Ivașcu de la Teatrul Metropolis și l-a propulsat în fruntea ministerului Culturii și a făcut din Teatrul Excelsior loc de evenimente pentru Primăria Capitalei. Pentru asta a avut nevoie de un director obedient. Recorder a mai scris despre atenția pe care directorul Teatrului Excelsior, Adrian Găzdaru (foto), o acordă imaginii primarului general al Capitalei, organizând mai multe activități în care sub lumina reflectoarelor nu stau actorii teatrului, ci Gabriela Firea și prietenii săi. De-a lungul timpului, Teatrul Excelsior a găzduit lansarea candidaților PSD la alegerile parlamentare, conferințe fastuoase cu nașa de cununie a edilului, Alessandra Stoicescu, turnee de muzică patriotică prin toată țara, emisiuni duminicale de televiziune care costă un sfert de milion de euro sau evenimente unde primarul acordă titlul de cetățean de onoare al Bucureștiului unor personalități. Cele mai multe astfel de activități sunt finanțate din bugetul teatrului, deci din banii bucureștenilor.

Directorul teatrului nu găsește însă nicio problemă în faptul că agenda instituției pe care o conduce este stabilită în funcție de exercițiile de imagine de care are nevoie primarul Capitalei. Și asta pentru că, drept răsplată, Teatrul Excelsior se bucură anual de bugete generoase din partea Primăriei, bani care nu ar putea fi obținuți prin vânzarea de bilete la spectacole de teatru. Dacă în anul 2016 Teatrul Excelsior a primit un buget de peste 9 milioane de lei (aproape 2 milioane de euro), în 2017 suma a crescut de peste două ori, ajungând la peste 25 de milioane de lei (5,4 milioane de euro). În acest an, teatrul are la dispoziție peste 20 de milioane de lei (4,4 milioane de euro), din care veniturile din prestări servicii (deci vânzarea de bilete) nu depășesc suma de 650.000 de lei (140.000 de euro).

Surse din Teatrul Excelsior ne-au povestit că teatrul a fost vizat, în ultimii ani, de mai multe controale ale Curții de Conturi, dar acestea n-au avut niciun rezultat: “Atunci când sunt anunțate controale de la Curtea de Conturi – pentru că aceste controale sunt mereu anunțate în prealabil – Adrian Găzdaru trimite o mașină pentru funcționari, pe care-i așteaptă cu masa pusă la teatru. Ce control credeți că mai fac oamenii ăștia?”. De altfel, preocuparea managerului pentru a rămâne în grațiile oamenilor politici, în detrimentul atenției pe care ar trebui să o acorde personalului din instituție, este reclamată și de către angajații teatrului: Găzdaru se află în proces cu o parte din actori, care susțin că au fost dezavantajați în urma unui concurs de angajare măsluit.

Cele mai recente

DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis

Ca de atâtea ori în ultimii 35 de ani, suntem iarăși în fața unei alegeri dificile. În șubreda noastră democrație, a căuta un președinte într-o sumă de candidați departe de a se ridica la înălțimea acestei funcții n-a fost vreodată ușor. Devine însă și mai complicat dacă ne uităm bine la România prezentului – o țară a speranțelor risipite, a neîncrederii și a apatiei. Oricare îi va fi numele, noul președinte e, inevitabil, consecința unui deceniu neîncheiat încă – deceniul Iohannis.  Întoarcerea în urmă cu zece ani poate fi un exercițiu dureros. Ne obligă să retrăim, dar ne ajută să